Varsler grønn storsatsning i samferdselen:

Lekkasje: 100 millioner til ladestasjoner

Transportsektoren skal omstilles, og det må skje raskt. Sammen med klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap) lover samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) at det skal skje en rask utvikling innen norsk samferdsel.

SKAL SATSE: - Samferdselssektoren er et viktig område for at vi skal kunne nå Norges klimamål, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård og klima- og miljøminister Espen Barth Eide til Dagbladet. Selv har de stor tro på teknologiutviklingen på fleltet de kommende åra. Foto: Klima- og miljødepartementet.
SKAL SATSE: - Samferdselssektoren er et viktig område for at vi skal kunne nå Norges klimamål, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård og klima- og miljøminister Espen Barth Eide til Dagbladet. Selv har de stor tro på teknologiutviklingen på fleltet de kommende åra. Foto: Klima- og miljødepartementet. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Samferdselssektoren er et viktig område for at vi skal kunne nå Norges klimamål. Den sektoren står for en betydelig del av utslippene i landet, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård til Dagbladet.

Når Norge har mål om 55 prosents utslippskutt innen 2030, er det ikke den stein som ikke må snus. Og det fort. Innen samferdsel er Norge er forpliktet til en 40 prosents reduksjon innen 2030, men har en ambisjon om 50 prosent kutt.

Vi er allerede verdensledende på elbil. I framtida tror Nygård og klima- og miljøminister Espen Barth Eide at Norge kan bli like framgangsrikt på bruken av elfly. Når det lanseres, vel å merke.

Ikke bare el

- Gitt utslippene her, er det et hovedfokus hvordan vi skal kunne klare å få til store utslippskutt på samferdselssektoren i Norge. Så er riktig å si at det som har vært det store grepet, og som det er stor politisk enighet om, det er elbilpolitikken. Den har virkelig tatt oss i riktig retning, sier Nygård.

Mandag legger regjeringen fram tilleggsproposisjonen til neste års statsbudsjett. Der kommer regjeringen med 100 millioner kroner til utbygging av ladestasjoner gjennom Enova, får Dagbladet opplyst.

Nygård understreker at regjeringen er tydelige på at de skal opprettholde fortrinnene elbil har mot andre energibærere. Likevel må vi få andre energibærere i andre deler av transportsektoren, påpeker han.

- Det vil i stor grad handle om elektrifisering og at vi får bygget ut ladeinfrastruktur i hele landet. Men det vil også handle om å stimulere til hydrogen. Det er mange grep som må gjøres samtidig for at vi skal få en klimavennlig og miljøvennlig transport i hele landet, sier Nygård.

I tilleggsproposisjonen styrker de også ordningen med godsoverføring fra vei til bane med 10,3 millioner kroner, forteller Nygård.

- Det gjør vi sånn at vi opprettholder den mekanismen som er der. Den stimulerer til at vareeierne bruker jernbane der det er mulig. Det sparer jo betydelig antall trailere på veiene våre, og da snakker vi om et betydelig antall. Det er et viktig virkemiddel som bidrar til at vi reduserer klimagassutslipp.

Tror på «liten revolusjon»

De to statsrådene tror også vi vil oppleve en stor mulighet innen Norges flytrafikk.

I dag er det staten som har ansvaret for kjøp av tjenester for å opprettholde luftfarten der det ikke er kommersielt lønnsomt. Gjennom offentlig innkjøpsmakt for hele landet, kan staten stille tydelige miljøkrav også her, påpeker de to.

- Her skjer det mye spennende. Her kan det plutselig komme teknologisk utvikling som blir veldig spennende for Norge, ettersom vi har kortbanenett, relativt korte distanser, og få passasjerer per fly, sier Nygård.

Ifølge samferdselsministeren kan elflyene komme for fullt. Og det snarere enn vi tror.

- Det ser vi allerede eksempler på med testene av disse flyene. Dette kan bli en liten revolusjon i denne delen av luftfarten. Norge kan bli et spennende teknologiutviklingsland som også kan henspille den erfaringen vi har med elbil. Det er ikke mange som har luftfart på samme måte. Dette kan bli spennende og bidra til at vi tar ned utslippene også her.

- Kjempepotensial for Norge

Barth Eide understreker at Widerøe er blant dem som belager seg på at elflyene kan komme først i deres segment, og derfor driver levetidsutvikling for den flåten de allerede innehar.

- Dette er veldig viktig, fordi geografien gjør at alternativet til fly her er veldig tungvint. Ingen flyr fra Hamburg til Hannover, det gir ingen mening. Men fra Røst og inn til fastlandet, så betyr det masse, sier han og fortsetter:

- Dette vil bli det mest miljøvennlige alternativet, foruten å gå eller sykle. For man skal heller ikke bygge noen ny infrastruktur. Vi er verdensmestere i rullebane per capita. Det vil si at de rullebanene fra 50-tallet som ble nedlagt fordi de større fossilflyene ikke kunne bruke dem, de kan da tas i bruk igjen med litt ny asfalt. Her har Norge et kjempepotensial.

- Vil det bli krav til denne delen av luftfarten?

- Vi har anbudsrunder om noen år, hvor vi åpenbart kan gå nærmere inn i stille krav som tar oss i riktig retning, sier Nygård.

Vil øke satsingen

Også byvekstavtalene skal utvikles videre for å få utslippene ned, understreker de to statsrådene.

- Det handler om at vi sammen med byene og med fylkeskommunene, har definerte mål for nullvekst i personbiltrafikken. Men ikke minst at man forplikter seg til en arealpolitikk som minimerer transportbehovet: Altså at man får opp tetthet rundt byene og sprer byene og byggingen i mindre grad enn tidligere. Gjennom disse ordningene stimulerer man også til konkrete kollektivprosjekter, for eksempel bybane, sier Nygård.

- I Oslo kan det være andre banestrekninger, det kan være metrobuss i Trondheim, det kan være ulike typer tiltak, fortsetter han.

Dagens regjering ønsker å øke andelen finansiering på dette området fra det som i dag i utgangspunktet er en 50/50-ordning, til 70 prosent statlig finansiering.

- Der folk bor tett sammen, så kan du gjøre andre type klimagrep enn i Østerdalen eller indre Finnmark. Da må du gjøre det. For det viktige er jo at de totale utslippene går ned. Jo mer du får dem ned i Oslo, Bergen, Trondheim og Fredrikstad, jo mer karbonbudsjett er det igjen til andre deler av landet. Sånn sett er det også i vanlige folk i grisgrendte strøks interesse at Jon Ivar og regjeringen lykkes i å få ned utslippene over alt, men ikke minst der du har veldig mange lavthengende frukter som kollektivtransport, sykkel og gange, sier Barth Eide.

Regjeringen skal altså øke satsingen på byvekstavtalene. Men det kommer ikke i denne runden.

- Nei, det kommer ikke nå. Det kommer vi tilbake til. Det er jo en målsetting som vi har i vår fireårsplan. Der kommer det ikke noe umiddelbart, sier Nygård.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer