Lekkasje i begge ender

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Norsk videregående skole står foran en rekrutteringskrise, var beskjeden en forsker kunne meddele lytterne på NRK-Dagsnytt i går morges. Halvparten av unge lærere mellom 25 og 29 år har planer om å slutte i skolen. Sammen med frafallet blant eldre og erfarne lærere, gjør dette kunnskapsminister Øystein Djupedal dypt bekymret.

Nå er det ikke noe nytt at vi med ujevne mellomrom får foruroligende meldinger om at visse yrkesgrupper har store rekrutteringsproblemer. Førskolelærere og sykepleiere har vært i en tilsvarende situasjon lenge. Det er et fenomen som hører høykonjunkturer til. Når norsk økonomi går godt, ønsker arbeidstakere seg over fra virksomheter der lønningene fortoner seg som lave til virksomheter som tilbyr høyere lønn. Ofte er bildet som tegnes et grep som brukes i tarifforhandlingene. Men høyt kvalifiserte lærere, kanskje særlig lektorer med lang utdanning bak seg, kan nok oppleve både at deres kompetanse er etterspurt og at de blir bedre betalt i det private næringsliv enn i den offentlige skolen. Men vi har vanskelig for å tro at det vil skje en omfattende tømming av lærerværelsene.

En annen ting er at lærere er blitt hengende etter i lønnsutviklingen. Spesielt gjelder dette lektorer, som sammenliknet med tidligere er blitt deklassert. Det var i sin tid en ønsket utvikling. Lektorene ble skviset ut av ungdomsskolen til fordel for allmennlærerne. Seinere er de også kommet under press i den videregående skolen. Slik har lærerne tapt både lønn og sosial prestisje. Dette er et fenomen man finner igjen i mange land, og har selvsagt også sammenheng med den generelle samfunnsutviklingen.

Men skolen er en av kunnskapssamfunnets viktigste institusjoner, og lærerne bør ha forutsetninger for å gjenerobre både prestisje og lønnsplassering. Problemet er imidlertid at det ikke blir flere av oss om vi øker lønnen for stadig flere. I en høykonjunktur vil det alltid være noen som lokkes fra ett yrke til et annet av bedre betingelser. Skolen må svare på utfordringene ved å gjøre læreryrket tillokkende og inspirerende. Til det er nok lønn en faktor, men neppe den eneste.