Leksehjelp fra Djupedal

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

• Kunnskapsminister Øystein Djupedal lanserer nå tiltak for å styrke realfagene i hele skoleløpet. Det er ikke en dag for tidlig. Lærere i realfagene har i flere tiår advart mot utviklingen som følger av en svekket vekt på realfagene. Her i avisen har vi vist at dette ville få katastrofale følger for den høyere utdanning. Vi har også hevdet at det er en sammenheng mellom den rådende pedagogiske ideologi og svekkelsen av realfagene. Det er derfor en langvarig forsømmelse som endelig skal rettes på.

• Men nettopp fordi det har tatt så lang tid å få gehør for slike synsmåter, er det ingen grunn til å tro at det er tilstrekkelig å hente fram noen studenter fra våre universiteter og høyskoler for å gi elever i videregående skole leksehjelp. Den viktigste institusjonen å gå løs på er lærerutdanningen. Forestillingen om allmennlæreren som kan undervise i alt, må bort, og økt vekt på faglig fordypning også i lærerutdanningen må inn. Først når en generasjon av lærere med realfagskompetanse har undervist en ny generasjon av elever, kan vi ha håp om at vi har tatt igjen det tapte.

• I det pedagogiske miljøet som har makt over skolepolitikken i Norge har man hatt en underlig evne til å utdefinere alle som har insistert på at realfagene måtte være kjernefag i skolen fra første dag. De store pedagogiske avgudene i disse fagmiljøene har vært «læringsprosesser» og «prosjektarbeid». Læreplanene skulle ikke være presise fordi «... elevene skal selve bryte ned måla som eit ledd i læringsprosessen». Dette tøvet har det vært for mange skolepolitikere og statsråder som har latt seg besnære av.

• Nå gjenstår det å se om lærerpartiet SV har styrke nok til å bryte med den pedagogiske retningen som har preget norsk skole siden slutten av 1960-åra. Det må bli stuereint også på venstresiden i norsk politikk å ha faglige ambisjoner og kunnskaper i teoretiske fag. Det fine med dette er jo at det ikke behøver å koste spesielt mye penger. Lærerutdanningen er allerede fireårig, og rapportene fra studiet går ut på at studentene bruker lite tid på det faglige. Så her er det god plass for studier både for dem som vil spesialisere seg i naturfagene og for dem som vil fordype seg i andre fag.