- Lekser er overgrep mot barn

Lekser er brudd på menneskerettighetene og ødelegger barns fritid, hevder lege.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Endelig en gladnyhet for landets skoletrette barn og unge.

«Lekser bryter med menneskerettighetene. De ødelegger barnas fritid; de hindrer deres hvile, og de ødelegger skillet mellom skole og fritid.»

Det skriver dr. med og assistentlege ved divisjon for psykisk helsevern ved Sykehuset Innlandet, Ståle Fredriksen, i et debatt-innlegg torsdagens VG.

- Jeg mener ikke at hver enkelt lekse er konkret mishandling av hvert enkelt barn. Men i sum, og i sitt omfang, mener jeg systemet med lekser er overgrep, sier Fredriksen til Dagbladet.no.


Han hevder lekser er opphav til mer smerte, flere krangler og flere nederlag enn bensinprisene og eiendomsskatten noen gang vil bli.

I tillegg refererer han artikkel 24 i FNs menneskerettighetserkæring: «Alle har rett til hvile og fritid, herunder en rimelig begrensning av arbeidstiden». Fredriksen mener skolebarn i Norge ikke har den rettigheten.

- Ikke overgrep 

- Vi er ikke enige i at lekser er et brudd på menneskerettighetene, sier statssekretær i Utdannings- og forskningsdepartementet, Helge Ole Bergesen fra Høyre, til Dagbladet.no.

LANGE DAGER: Vi tar det som en selvfølge at skolebarn skal ta arbeidet sitt med seg hjem, i form av lekser, selv om de har like lange dager som voksne. Dette er overgrep mot barn, mener lege Ståle Fredriksen. Foto: Scanpix.
LANGE DAGER: Vi tar det som en selvfølge at skolebarn skal ta arbeidet sitt med seg hjem, i form av lekser, selv om de har like lange dager som voksne. Dette er overgrep mot barn, mener lege Ståle Fredriksen. Foto: Scanpix. Vis mer

Det er departementet som til syvende og sist er ansvarlig for skolehverdagen til norske barn.

Bergesen mener det er foreldrenes valg om barna skal gå på SFO eller ikke, og dermed hvor lange dager barna skal ha.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Høyre foreslo et tilbud om leksehjelp på skolen i valgkampen. Og vi har utvidet skoledagen med 12 uketimer i den siste fireårs-perioden, forklarer Bergesen.

Han mener det blir altfor firkantet å innføre lekseforbud i den norske skolen.

Full støtte

Men Ståle Fredriksen,  som også er tobarnsfar, får støtte fra Elevorganisasjonen, som organiserer de eldre elevene og lærlingene i norsk skole.

- Elever lever med et konstant press 24 timer i døgnet. Dette fører til mange ungdommer sliter både fysisk og psykisk, sier politisk nestleder i elevorganisasjonen, Silje Solstad, til Dagbladet.no.

Hun mener at læring i større grad bør skje på og i regi av skolen.

- Elever som har foreldre med høyere utdanning gjør det bedre på skolen enn de med foreldre med lav utdanning. Lekser og arbeid etter skoletid er vanskeligere for de barna som ikke får hjelp, har mange bøker hjemme eller tilgang på data og internett. Dette skaper større forskjeller mellom elevene, mener Solstad.

Hardt for de yngste

- Barna våre har ganske enkelt lengre arbeidsdag enn mange voksne. Likevel tar vi det som en selvfølge at de skal ta arbeidet sitt med seg hjem, i form av lekser. Ingen voksne ville akseptert at arbeidsgiveren forventet at han skulle jobbe en time eller to på kvelden, etter at arbeidsdagen egentlig var over, skriver Fredriksen i VG.

Han hevder i tillegg at forskning viser at elevene lærer lite av leksene.

Lekseslutt

- Alle skoler bør snarest bli leksefrie, og læring skje i skoletiden og under veiledning av lærer, mener Fredriksen.

Så kan kan barna få bruke ettermiddagen til å møte venner, se på tv, bytte pokemonkort (eller Duel Masters-kort) med lillebror og spise kveldsmat.

- For livet er mer enn lekser. Mye mer, mener han.

BARN BØR LEKE: Livet er mer enn lekser. Mye mer, mener Ståle Fredriksen.