DØDSULYKKE: En motorsykkel og en personbil frontkolliderte utenfor gården til Lene Westgaard-Halle lørdag ettermiddag. Westgaard-Halle og ektemannen forsøkte å redde livet til MC-føreren, men forsøkene var forgjeves. Foto: DB-tipser / Høyre
DØDSULYKKE: En motorsykkel og en personbil frontkolliderte utenfor gården til Lene Westgaard-Halle lørdag ettermiddag. Westgaard-Halle og ektemannen forsøkte å redde livet til MC-føreren, men forsøkene var forgjeves. Foto: DB-tipser / HøyreVis mer

Dødsdrama på gårdsveien:

Lene (37) hørte et smell. Minutter seinere var MC-sjåføren på jordet erklært død: - Gjorde alt vi kunne

Stortingskandidaten Lene Westgaard-Halle forsøkte å redde livet til MC-fører som frontkolliderte med en bil på veien utenfor gården hennes.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

SISTE: Bilføreren som frontkolliderte med en motorsykkel i dødsulykken utenfor Larvik lørdag ettermiddag, er siktet for uaktsom kjøring etter Vegtrafikklovens paragraf 3. Mannen, som er i 50-årene og bosatt i Vestfold, er fratatt førerkortet, opplyser politiadvokat Tale Helgerød i Sør-Øst politidistrikt til Dagbladet ved 18-søndag.

Bilføreren er rutinemessig fratatt førerkortet.

Alle pårørende til den omkomne MC-føreren var ikke varslet om ulykken pr. søndag ettermiddag.

(Dagbladet): Ekteparet sto ute og jobbet. På Halle gård i Larvik strålte sola, det var over 20 varmegrader ute og det var nok av jobb å gjøre selv om det var lørdag.

Så hørte Lene Westgaard-Halle og ektemannen et høyt smell. Hestene på gården reagerte kraftig. Westgaard-Halle, som er nummer to på Vestfold Høyres stortingsliste, løp barbeint i retning smellet.

Først så hun og ektemannen bilen, en hvit personbil, med store skader i fronten. Deretter fikk de øye på en mann med motorsykkel-utstyr som lå livløs på et av jordene deres.

Bilen og motorsykkelen hadde frontkollidert og mannen som førte motorsykkelen hadde blitt kastet over styret. Han landet på jordet og ble litt seinere erklært død på stedet.

- Vi gjorde alt vi kunne

Politiet fikk melding om hendelsen rundt klokka 14.30 lørdag. Den første meldingen de sendte ut på Twitter sa at nødetatene var på vei.

Mens Westgaard-Halle, ektemannen og en nabo ventet på at hjelpen skulle komme, trådte de selv til. Naboen tok hånd om føreren av personbilen. Westgaard-Halle sto på kne og ga hjertekompresjoner til MC-føreren. Ektemannen utførte munn-til-munn.

- Det sto ikke veldig bra til med ham. Det første vi gjorde, var å se om han hadde puls. Det hadde han ikke, sier Westgaard-Halle til Dagbladet.

Flere biler stoppet ved ulykkesstedet. Ut trådte hjelpende som bidro med det de kunne. Én av bilistene, en kvinne, hadde kontinuerlig kontakt med ambulansesentralen som veiledet stortingskandidaten og ektemannen mens de forsøkte å redde livet til MC-føreren.

- Vi gjorde alt vi kunne, sier hun.

Etter noen minutter kom først politiet til stedet, og noen øyeblikk seinere kom ambulansen. De tok over førstehjelparbeidet, men det gikk ikke lang tid før det ble klart at det ikke var mer å gjøre. MC-føreren ble erklært død på stedet.

Roser nødetatene

Å være vitne til utfallet av en dødsulykke, og ha forsøkt å redde livet som gikk tapt, får deg til å tenke ekstra, forteller Westgaard-Halle.

- Jeg tenker veldig på han som kjørte bilen og skal leve videre med det, og er glad for at han brukte bilbelte. Jeg tenker imidlertid mest på familien til han som ikke kom hjem den fine lørdagen. Dette er jo noe av det verste som kan skje, sier stortingskandidaten.

Hun roser nødetatene, både politiet og ambulansepersonellet for måten de håndterte situasjonen på. Både over telefonen da ambulansesentralen ga hun og ektemannen veiledning, men også for hvordan de opptrådte på ulykkesstedet.

FØRSTEHJELP-EKSPERT: Peter Meyer er førstehjelpsansvarlig i Røde Kors. Foto: Peter Meyer
FØRSTEHJELP-EKSPERT: Peter Meyer er førstehjelpsansvarlig i Røde Kors. Foto: Peter Meyer Vis mer

- De var flinke til å håndtere selve situasjonen, å forsøke og redde MC-føreren, men også veldig dyktige til å håndtere ulykkesstedet og de som forsøkte å hjelpe til. De skapte ro og trygghet, sier Westgaard-Halle.

«Bedre å gjøre noe enn ingenting»

Seks av ti nordmenn vegrer seg imidlertid for å gi førstehjelp i frykt for å gjøre noe feil, ifølge Peter Meyer i Røde Kors.

Meyer er førstehjelpsansvarlig i Røde Kors og forteller at det er «bedre å gjøre noe enn ingenting». Videre forteller han at i førstehjelp dreier «alt seg om prioriteringer».

- Frie luftveier, åndedrett og sirkulasjon. Disse tre tingene, i den rekkefølgen, er aller viktigst i førstehjelp. Har ikke pasienten frie luftveier får vedkommende ikke pustet, sier Meyer.

Han forteller at i grunnleggende førstehjelpskurs Røde Kors tilbyr i dag, har instruktørene gått bort fra å lære bort kursdeltakere å ta pulsen på pasienter.

- Puls kan være vanskelig å finne og vanskelig å lese. Kommer man opp i en situasjon hvor førstehjelp kan være aktuelt å gi, skal man først bruke inntil ti sekunder på å sjekke om vedkommende puster eller ikke, eller puster unormalt. Puster pasienten normalt, legger man vedkommende i sideleie. Puster de unormalt eller ikke i det hele tatt, starter du hjerte- og lungeredning.

Over 5000 trafikkskadde i 2016

I 2016 omkom det 135 personer i trafikkulykker på norske veier, ifølge Statens vegvesen. Det var en økning fra 117 året før.

Samme år ble 577 personer hardt skadd i trafikken, og det ble registrert 5044 personskader. Det er dessverre derfor relativt sannsynlig at mange av oss kommer til å være vitne til, eller komme først til, en trafikkulykke hvor det å kunne yte førstehjelp vil være viktig.

Meyer og Røde Kors er opptatt av at så mange som mulig har førstehjelpskurs og at de er av nyere dato. Fire av ti nordmenn har nemlig førstehjelpkunnskap Røde Kors mener er for gammel at man kan utføre god førstehjelp. I mangel av det, har Røde Kors' nettside for førstehjelp mye nyttig informasjon som er rikt illustrert.

Meyer deler her også litt av sin kunnskap.

Slik agerer du hvis du kommer til ulykkessted:

De aller første tingene du må gjøre hvis du kommer til et ulykkessted er å varsle nødetatene og sikre skadestedet, ifølge Meyer.

- Før du kan hjelpe andre, må du forsikre deg om at du ikke setter deg selv i fare, sier han.

I et tenkt scenario hvor en bil med én fører har krasjet, blir neste oppgave å vurdere førerens tilstand. Sitter føreren for eksempel med hodet vendt forover, men puster, sett deg i bilens baksete hvis området er trygt.

- Trekk pasientens kropp inn mot setets rygg. Gi føreren frie luftveier ved å løfte haka opp og fram. Puster vedkommende normalt, kan man ved å sitte opprettholde frie luftveier til ambulansepersonellet overtar, sier Meyer.

MC-HJELM: Slik fjerner du motorsykkelhjelmen til en person du trenger å gi hjerte- og lungeredning til. Illustrasjon: Røde Kors
MC-HJELM: Slik fjerner du motorsykkelhjelmen til en person du trenger å gi hjerte- og lungeredning til. Illustrasjon: Røde Kors Vis mer

Det er nemlig ikke alltid nødvendig å få personen ut av bilen, forteller han. Det er først og fremst hvis personen ikke puster normalt, eller man anser det å oppholde seg i bilen som farlig, at man skal få personen ut. Deretter begynner man med hjerte- og lungeredning.

Slik agerer du etter en ulykke hvor en MC-fører er involvert:

Kommer du til et ulykkessted hvor en av de skadde er en MC-fører med hjelm på hodet, må du vurdere situasjonen. Hvis vedkommende ikke puster normalt eller er bevistløs, må du fjerne hjelmen for å gi frie luftveier eller for å starte hjerte- lungeredning.

Det kan kanskje oppleves ubehagelig for personer som kommer til ulykkessteder å fjerne hjelmen, i frykt for at vedkommende for eksempel har nakkeskader, forteller Meyer.

- Men den eventuelle nakkeskaden vedkommende har, er helt underordnet. Hvis ikke folk puster, må du gi dem hjerte- og lungeredning.

For å fjerne hjelmen så skånsomt som mulig, er det best å være to. Er du alene, må du likefullt fjerne hjelmen.

- Mens den ene støtter under vedkommendes nakke og bakhode, trekker den andre hjelmen forsiktig av rett bakover. Er du alene må du improvisere, men det viktigste er som sagt å gi vedkommende lunge- og hjerteredning, sier Meyer.