Lenge til neste gang...

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Jappetid, eller tider med sterk økende forbruk, kommer og går i ti-årsintervaller. Fenomenet kan kobles opp mot den globale økonomiske situasjon, og den løpende politikk.

Direktør Thomas Angell i HSH mener at også levetiden på kapitalvarer, altså varige forbruksgoder, er med å forklare framveksten av jappetidene. De fleste kapitalvarer har en begrenset levetid på cirka ti år. I følge HSH er nå erstatningskjøpene for utrangerte kapitalvarer gjennomført.

Dermed vil forbruksveksten flate ut og gå ned i årene framover. Etter år med innstramminger, kan vi dermed vente oss den neste jappetid rundt år 2005:

- I valgkampen forut for Stortingsvalget i 2005 vil politikerne bruke den fæle jappetida som rir oss som en mare, som grunnlag for agressiv kritikk av det sittende regime, tror Angell.