Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Lengre skoledag

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Undervisningsminister Kristin Clemet er ustoppelig i sin iver etter å gjøre skolen bedre, og til Høyres landsmøte skisserer hun reformer som vil endre skolehverdagen for de fleste som skal gjennom det tiårige skoleløpet i framtida. Hun vil øke antallet timer elevene er på skolen, og fjerne hjemmeleksene. Slik håper hun å sikre at de ulike sosiale forutsetningene for læring i hjemmemiljøet blir utjevnet. Med lærere som hjelpere og støttepersoner når lekser skal gjøres, vil ikke varierende foreldreengasjement bety at noen elever får dårligere hjelp til skolearbeidet enn andre.
  • Dette er utmerket. Elevene er jo allerede nå ganske lenge på skolen, hvis skolefritidsordningen regnes med. Men med det opplegget Clemet skisserer, vil en stor del av den tida som brukes til lek og tøys under SFO, brukes konstruktivt i skolearbeidet. Leksene vil bli gjort mens elevene ennå er noenlunde opplagte, og i omgivelser som er innrettet mot læring. Lærerne selv vil få fast arbeidstid. Det kan bidra til at voksenkontakten blir mer stabil og langt bedre utnyttet enn i skolen i dag.
  • Nå må ikke dette brukes som et opplegg for sparing, slik vi ofte har inntrykk av at skole- og universitetsreformer har som primærmål. Vi har stor lærertetthet i norsk skole, men det er ingen grunn for oss til å beklage det. Spørsmålet er bare om vi får maksimalt utbytte av det.
  • Statsråd Clemet er opptatt av å skape forutsetninger for mest mulig like læringsforhold for alle elever. Det er en god tanke, som har gjennomsyret den norske skolen lenge. Men det vil alltid finnes elever som ikke trives i skolen. Det er en utfordring til lærerne og skolen som system å gjøre den flokken så liten som mulig, selv om noen selvsagt bare vil trives enda mindre med en lang skoledag enn med en kort.
  • Det er intet i veien for å gjennomføre denne reformen også uten den nåværende regjeringens mellomkomst. Det er rik anledning til lokal variasjon innenfor skoleverket, og reformen er allerede prøvd visse steder uten at man kan si bastant at den fører til bedre resultater. Det avgjørende må være at flere elever og lærere trives. Da blir læringsmiljøet i alle fall bedre.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media