- Les mer! sier Hernes

Mannen bak det norske skoleverket slik vi kjenner det i dag, Gudmund Hernes, skriver ut denne resepten for hvordan studentene skal kvitte seg med stygge stryktall: - De må lese mer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Jo mer tid studentene bruker på studiene, jo bedre blir resultatene, sier Hernes. Han minner om at studier er arbeid, til dels hardt arbeid.

- Studentene leser hele dagen. Når de ikke leser, må de jobbe for å få endene til å møtes, sier David Baum, leder i Norsk Studentunion som organiserer studenter ved universitetene.

Ikke råd

- Kanskje har Hernes rett til en viss grad. Men mange har ikke råd til å være heltidsstudent. Studiefinansieringen er så dårlig at studenter må jobbe ved siden av, sier Olve Klevmo Møller. Han er leder i Studentenes Landsforbund som organiserer høyskolestudentene.
Hernes gir imidlertid ikke studentene all skyld for dårlige eksamensresultater.

- Studievaner og undervisning innvirker også. Studenter som følger et fastsatt opplegg gjør det best, sier han.

På dette området får han full støtte fra studentorganisasjonene.

- Undervisningen ved universitetene er rett og slett for dårlig. Det bør være mye tettere kontakt mellom forelesere og studenter. Når en er 19 år og kommer rett fra gymnaset, er «frihet under ansvar» et dårlig slagord. Her kan en student gå på fylla i tre måneder uten at noen bryr seg, sier Baum.

Heller ikke professorne, amanuensisene og foreleserne slipper unna kritikken fra Hernes.

Lærere

- Det er sikkert mye å hente der også, sier Hernes og minner om at det er stor forskjell fra lærer til lærer og fra lærested til lærested.

- Noen holder mål, sier Baum. Men han er langt ifra fornøyd med kvaliteten på samtlige.

- Lærerkreftene er ikke dårlige. Men de får ikke nok tid til å oppdatere seg verken på det faglige området eller innen pedagogikk, sier studentleder Klevmo Møller.