Lesbisk lykke på film

Lesbiske har ikke alltid kommet godt ut av møtet med kommersiell, amerikansk film. Nå kommer "Bound", en film der hun får henne i siste bilde. De er ikke psykopater, ikke døende av aids, ikke kjønnsforvirrede ungpiker. De er lesbiske, smellvakre, smarte og stolte. Lesbefilmen "Bound" skiller seg ut med sin happy end, men er Hollywoods stereotyper i det hele tatt rokket ved?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Nei, sier Brita Møystad Engseth, filmviter og -kritiker i homotidsskriftet Løvetann. - Dette er nok en "lesbefilm" laget av heterofile menn, sier hun.

Mennene heter Andy og Larry Wachowski og er både manus og regiansvarlig. Historien er tradisjonell og laget etter gammel film noir-modell. Men ved å gjøre hovedrollene lesbiske var regibrødrene fullt klar over at de ville få problemer med å besette dem. Amerikanske skuespillere skyr roller som kan skade deres image.

Til magasinet Attitude forteller Jennifer Tilly, som spiller den ene hovedrollen, at hun fryktelig gjerne ville være med i filmen, men var betenkt over det lesbiske aspektet. Hun ble imidlertid beroliget da brødrene Wachowski insisterte på å filme elskovsscenen i en lang tagning, slik at det skulle være vanskelig for produsentene å sette inn nærbilder av mer intimt slag i etterkant.

KARRIEREMESSIG har ikke "Bound" medført noen ulemper for verken Jennifer Tilly eller motspiller Gina Gershon. Tillys siste film "Liar, Liar" (med Jim Carrey) topper for tiden besøkslistene i USA, mens Gershon fikk med "Bound" en ny sjanse etter superfiaskoen "Showgirls". I dag opplever Gershon en popularitet som nærmer seg avgudsdyrkelse og figurerer etter sigende på mange amerikanske pikeværelser. Av amerikansk media er hun oppnevnt til "The new American Dykon" (et ordspill på dyke = lesbe og ikon).

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Selv om hun i filmen er en klisjé, kan jeg skjønne populariteten. Det er slik mange lesber ser ut, eller rettere: Vil se ut. Tøff, kul og tidsriktig. En du kan både være kompis med og sjekke opp. Dessuten begynner både Melissa Etheridge og k.d. lang å bli litt oppbrukt, sier Møystad Engseth.

"BOUND" ER EN LAVBUDSJETTFILM laget utenfor den velsmurte amerikanske underholdningsmaskinen i Hollywood. Det forklarer langt på vei "så levde de lykkelig alle sine dager"-slutten. Hollywood har ikke for vane å være så generøs mot sine filmlesber. En passende skjebne for en erklært lesbisk filmfigur er som regel døden, eller til nød et langt liv i ensomhet og fortvilelse.

- Generelt blir kvinner dårligere behandlet i amerikansk film enn menn. De får sjelden lov til å ha noe seksualliv. På samme måte får lesbiske dårligere behandling enn homofile menn. Homser får ofte være flotte, stolte og dramatiske, som i "Maurice", eller morsomme og godhjerta som i "Lånte fjær", sier hun og legger til at lesbiske som regel er forvirrede eller sinnssyke - hvis de i det hele tatt finnes.

- Innen kommersiell amerikansk film eksisterer knapt 100 prosent lesbiske kvinner. En årsak til dette er at hele industrien styres av menn, menn som har vanskelig for å skjønne at det finnes kvinner som foretrekker kvinner. At noen menn utelukkende foretrekker mannlig selskap synes ingen å ha problemer med å forstå, sier hun.

Møystad Engseth bruker Ridley Scotts publikums- og kritikersuksess "Thelma og Louise" som eksempel.

- VENNINNEPARET MÅTTE DØ til slutt fordi de representerer kvinner som ville klare seg alene, ikke nødvendigvis for at de ville ha hverandre. Ingen stiller spørsmålstegn ved at kjærestene til Mel Gibson i "Dødelig våpen"-filmene blir ofret, slik at han får mer tid sammen med kompanjongen Danny Glover, sier hun.

Når lesber forekommer i amerikansk film, skiller de seg sjelden eller aldri fra klisjeene. Heller ikke i "Bound".

- DET FINNES TO KLISJEER, den feminine "femme" og mandige og tøffe "butch". Her har Gershon fått butch-rollen, hun drikker øl, går i singlet, har tatoveringer, jobber aleine og har sittet i fengsel. Men som sagt er hun samtidig skvær. Tilly spiller femme-rollen, en kvinne vi aldri blir helt sikker på om virkelig er lesbisk. Det siste legges inn for at det brede publikum skal kunne identifisere seg.

Alle innvendinger til tross, filmer som dette får øyeblikkelig høy stjerne hos lesbiske på begge sider av Atlanteren. Hva skyldes det?

- Det handler om understimulering. Folk er rett og slett underernært. Lesbiske er desperate etter å finne ut hvor langt aksepten er kommet, sier Brita Møystad

Engseth.

- Og selv om hun ikke appellerer direkte til meg, så må jeg innrømme at Gina Gershon er ganske flott...

:

De er lesbiske, smellvakre, smarte og stolte - og gjør suksess på lerretet.