Lesersuksess for Dagbladet.no

Fotball-VM ble en formidabel nettsuksess i Norge. Mens NRK og TV2 knapt fikk sendt kamper og betal-TV slet med svake seertall, flokket leserne seg om nettet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Sist måned var Dagbladet.no igjen den av de store nettavisene som økte mest. For tredje måned på rad tok avisa markedsandeler fra storebror VG, og viste at direktesendinger på nett er blitt en for sterk konkurrent for TV-sendinger på formiddagstid:

- Enkelte av sendingene fra VM-kampene på nett ble fulgt av 50000 lesere, sier Esten O. Sæther, redaktør i Dagbladet.no.

Daglig brukes Dagbladet.no av 324000 lesere og framgangen fortsetter fra uke til uke:

- I forhold til juni i fjor hadde vi nær 400000 flere brukere innom forrige måned. Det bekrefter nettets posisjon som den største nyhetsformidleren på dagtid.

- Det mest spennende for Dagbladet er likevel at den store nettframgangen kommer i en periode der også papiravisa selger bra. Nettets største konkurrenter er radio og TV, sier Sæther.

Samtidig med fotball-VM har Dagbladet.no sterke tall både for satsingen med et daglig Magasin på nett og Kunnskap; den nye seksjonen for vitenskap og læring:

- Bare på en måned hadde vi ca. 230000 lesere på Kunnskap. Når skolene og universitetene starter igjen til høsten, kommer dette tallet til å stige kjapt.

Også annonseinntektene er i sterk vekst på nettet. I første halvår har Dagbladet.no hentet inn et par millioner mer enn budsjettert.

Likevel er internettavis fortsatt en utgiftspost for mediehusene. Langt mindre mobilinntekter enn forventet gjør at Dagbladet.no nå innskrenker antall medarbeidere med omtrent en fjerdedel:

- Vi skal å gå i balanse i 2004. Reduksjonen er nødvendig. På den måten ønsker vi å få et totalt sett sterkere Dagbladet som kan møte lesernes nye medievaner, sier Sæther.