Leteoperasjon avsluttet

Greske myndigheter fastslår at piratmeldingen var falsk alarm.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): SISTE: Etter snarere tre timer med grundig undersøkelse om bord på skipet fastlår det greske havnevesenet at meldingen var en falsk alarm. Kapteinen og mannskapet på 19 er i god behold.   

En båt fra havnepolitiet i Piros dro klokken 23.30 ut til det norske skipet, som ligger en nautisk mil fra kai. Havnepolitiet gikk ombord i skipet ved midnatt. Ved 02.30-tiden fastslo greske myndigheter at piratmeldingen var en falsk alarm. Det har ikke blitt gjort noen funn om bord på skipet.

- Det er to ting som skal til ved en falsk alarm. Den blir utløst uten grunn og det har skjedd en misforståelse i kodesystemet der kapteinen bekrefter at meldingen er falsk eller ikke. Vi vil ta opp dette med kapteinen, sier teknisk direktør Nils Høy-Petersen i Thorvald Klaveness-gruppen til Dagbladet.no.

Han leder rederiets beredskapsgruppe som i går kveld og gjennom natten har vært samlet for å håndtere situasjonen.

Misforståelse

Like før skipet kom til havna, forsikret kapteinen at alt var en misforståelse, og at det stod bra til på skipet.

- Men han svarte samtidig bekreftende på våre kontrollspørsmål - altså at det fortsatt var en situasjon om bord, sa Høy-Petersen til Dagbladet.no ved midnatt.

Kontrollspørsmålene brukes for å avsløre om kapteinen er presset til å svare avkreftene på nødmeldinger.

Selve nødmeldingen - at pirater hadde angrepet skipet - er en automatmelding som kan aktiveres med en knapp. Dette sikkerhetssystemet kalles ISPS (International Security Planet System) og ble utviklet i kjølvannet av 9/11-terroren. 

Automatmeldingen kan også gjelde andre alvorlige situasjoner som terrorangrep eller mytteri, opplyser Høy-Petersen.

- Kapteinen har misforstått. Vi vil snakke med ham om hvorfor det skjedde, sier han ved 03.00-tiden.

Beklagelig

- Det er to ting jeg er absolutt veldig glad for. Det første at det ikke var noe, og det andre at systemet virker. Den greske kystvakten har gjort en veldig bra jobb. Det er sånn det bør fungere. Men det er kjempe beklagelig å sette i gang et slikt apparat, sier Høy-Petersen. 

Fem ambulanser og 25 dykkere stod i følge gresk fjernsyn klar på kaia i beredskap ved midnatt. Gresk fjernsyn begynte først å rapportere om det norske skipet sent i kveld, men ved 23-tiden begynte de med direktesendinger fra havna i Pilos.

Den greske kystvakten, som fulgte skipet til havn, avdramatisete det som skjedde ved midnatt.

- Det ser ikke ut som om det er så dramatisk. Kapteinen har fulgt alle våre instruksjoner og anvisninger, sa den greske kystvaktas talsmann Lucas Macheras til Dagbladet.no på telefon fra Athen.

Greske kystvaktfartøy eskorterte skipet til havna i Pilos.

Kystvakten valgte å ikke borde skipet på åpent hav, men vente til den var fremme ved havna, der de hadde større mulighet til å håndtere en eventuell pirat-, terror-, eller myterisituasjon. Det har vært sterk vind i området, noe som også kan ha vært årsaken til at de avventet bording.

Nødmelding 

Det var ved 12-tida i dag at det norske sementbulkskipet KCL Banner sendte ut piratmeldingen, som brukes for å slå alarm om angrep fra sjøpirater, terrorister eller at det skal ha oppstått mytteri om bord i gresk farvann.

- Det har kommet uklare signaler fra skipet. Derfor er det usikkert om det er snakk om et terrorangrep eller ikke. Men det jeg kan si er at det har gått ut nødsignaler fra skipet, sa Marit Ytreeide i Norges Rederiforbund til Dagbladet.no tidligere i kveld.

UD bistår rederiet

Utenriksdepartementet er koblet inn i saken og samarbeider med rederiet Torvald Klavness som eier skipet.

- Vi har akkurat fått melding om at skipet har snudd mot land etter ordre fra greske myndigheter, sier UD informasjonsrådgiver Eirik Bergesen til Dagbladet.no.

Nødmeldingen skal ha vært sendt i kode, men skipets kaptein skal senere ha sagt at alt er bra da han ble kontaktet på radio.

Man var usikre på om det han sa var under tvang. På et testspørsmål svarte han positivt at det var et form for problem om bord. Derfor ble alarm slått.

Utenlandsk mannskap

Skipet seiler under norsk flagg, men mannskapet på 19 om bord består av polakker, filippinere og rumenere. Kapteinen er filippinsk. KCL-Banner går i fast rute mellom Tyrkia og Portugal.

- Vi har prosedyrer på denne type hendelser, og vil ikke gå nærmere inn på hva disse er, sier administrerende direktør Trond Harald Klaveness i rederiets logistikkavdeling til Dagbladet.no.

Rederiet samlet sin beredskapsgruppe og hadde kontinuerlig kontakt med greske myndigheter.

Militær assistanse 
Marinen i Hellas sendte en fregatt, helikopter og soldater mot det norske skipet for å bistå i natt.

Aksjonen foregikk i et farvann omlag 60 nautiske sjømil sør for byen Pilos på Peloponnes, melder greske medier.

MOT LAND: Det er fortsatt uklart om pirater eller terrorister befinner seg om bord KCL Banner. Skipet er nå beordret å gå mot land.