Lett, lyst og lekkert

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

PARIS (Dagbladet): «Kroppsklær» kaller bransjen det. Vi kaller det undertøy. I går åpnet den internasjonale undertøysmessa i Paris med de siste finesser, fantasier og trender. 1997 er optimistisk. Det lette, lyse og lekre dominerer. Trenden er mer feminin enn noensinne. Normalt. Vi går mot kvinnens århundre, spår håpefulle fabrikanter. Den feminine trenden er dessuten et svar på motebladenes ofte tvekjønnede spekulasjoner. - Kvinner kjøper mer undertøy for å forføre, mener Christian Doucet hos Playtex. Der har man merket økt etterspørsel etter modeller med hold, som virker slankende. Undertøy mot stress - Kvinnen søker etter en rolig lykke som setter livets stress i parentes, heter det på messa. Tendensen går mot mer sofistikerte modeller og mer spiler. Brasilianske og mini-truser er ute, høye, utskårne underbukser inne. Det skal helst være bomull (73 % av salget). Disse tendensene gikk igjen på messas catwalk. Syrlig Undertøyskolleksjonene vises, som klær, med stram regi og irriterende perfekte modeller. Valker og dissing er bannlyst i dette universet. Grått går også igjen i neglisjeene og morgenkåpene, som ellers kan være som syrlige drops, i gult eller oransje. Bare det beste er godt nok. De dresskledde mennene på messa - i desidert flertall - ser det som en investering. Wonderbra har for eksempel solgt for mer enn 60 millioner kroner bare i Frankrike, og lanserer i år en komplett kolleksjon. Med søppelposer oppover ermene. Svarte matcher best.