FANT FRAM: Det lokale postkontoret i Cust, som ligger i North Canterbury i New Zealand, fikk det som nok for mange ville vært en umulig å oppgave - å levere en pakke med kun beskrivelser av stedet den skulle til. Foto: NTB Scanpix
FANT FRAM: Det lokale postkontoret i Cust, som ligger i North Canterbury i New Zealand, fikk det som nok for mange ville vært en umulig å oppgave - å levere en pakke med kun beskrivelser av stedet den skulle til. Foto: NTB ScanpixVis mer

Satte postkontoret på en skikkelig prøve:

«Leveres til en gård på motsatt side av en pub eller der omkring»

- Jeg tenkte at jeg bare fikk bruke et par dager.

(Dagbladet): Å levere post kan være en utfordring, både i byen og på bygda. Dårlig merkede pakker og brev er bare ett av problemene man kan støte på underveis i arbeidsdagen. Nettopp det fikk de ansatte i posten på New Zealand oppleve tidligere denne uka.

For da en pakke som skulle leveres på det avsidesliggende stedet Cust, var det tydelig at lokalkunnskapene måtte være på stell for at leveringen skulle komme fram.

UTFORDRING: Pakken manglet både etternavn og noen konkret adresse. Men postkontoret ga ikke opp av den grunn. Foto: Cust Service Center
UTFORDRING: Pakken manglet både etternavn og noen konkret adresse. Men postkontoret ga ikke opp av den grunn. Foto: Cust Service Center Vis mer

«Til: Kay og Philip. Adresse: En gård ved en lang oppkjørsel med kyr, på motsatt side av en pub eller der omkring» var alt som sto på pakken da den ankom postkontoret.

Tok utfordringa

Men de ansatte bestemte seg for å ta utfordringa på strak arm. For selv om postkontoret leverer til 450 eiendommer, var det riktig nok noen ledetråder å jobbe ut ifra.

- Vanligvis ville vi sendt post som ikke er skikkelig adressert tilbake til avsenderen. Men jeg bestemte meg for å prøve å spore opp disse ku-eierne. Jeg kunne se at håndskrifta tilhørte en eldre person, så jeg tenkte at jeg bare fikk bruke et par dager på å forsøke å løse det, sier manager ved Cust servicesenter, Tammie McGrath til The Guardian.

McGrath la ut bilde av pakken sammen med teksten «Kjenner du en Kay og Philip i Cust? Vær så snill å gi oss beskjed, så vi kan få levert denne pakken til de riktige eierne» på Facebook, i et håp om at det skulle hjelpe dem videre i jakta på mottakerne.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mer skulle det ikke til for å løse mysteriet, da flere hundre delte innlegget i løpet av kort tid.

Et takk for sist

- Etter et par timer kom en mann innom og sa han trodde pakken var hans. Han het Philip, og sa han bodde like nedenfor en pub. I tillegg viste han meg et bilde av huset sitt som lå like ved ei eng med kyr på, forteller McGrath.

Pakkemottakeren hadde ikke sett innlegget på Facebook selv, men hadde fått høre om det via andre.

Det viste seg senere at avsenderen var Irene Meekings, ei kvinne i 70-åra som sammen med sin svigerdatter hadde vært hos paret på middag tidligere.

Til tross for sitt svært dårlige syn, hadde Meekings sydd et kjøkkenhåndkle og et forkle som var ment som takkegave for at de to fikk komme på middag.

- Ikke akkurat standardmåten

Da Dagbladet tar kontakt med postkontoret, er det eier Carla Hobson som tar telefonen. Hun sier hun er svært glad for at historien endte så godt.

- Vi prøver alltid så godt vi kan å få pakker og brev fram til mottakerne. Men denne gangen var ikke akkurat på standardmåten. Heldigvis fant vi fram likevel, og kunne levere slik vi skal, sier Hobson.