Lex Schibsted

I Norge er det ingen grunn til å gi Schibsted mediekontroll for å holde flagget rent.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det foregår nå et underlig spill om eierskapet i norske medier. Utgangspunktet er Schibsted-konsernets plutselige interesse for å selge sine eierandeler i selskaper der de ikke har majoritet. Først ble Schibsteds aksjer i TV2 lagt ut for salg, så fulgte meldingen om at det kan bli aktuelt å selge de betydelige eierandelene i de store regionavisene. Schibsteds begrunnelse for dette er for så vidt grei: Eierandelene er for små til å gi kontroll. Eierskapsloven og konsesjonen for TV2 hindrer selskapet i å oppnå slik kontroll.

Utspillet og reaksjonene på det viser med tydelighet at vi står overfor en aksjon som tar sikte på å fjerne eller svekke eierskapsbegrensningene i norske medier. Disse bestemmelsene er i dag til hinder for at Schibsted-konsernet kan ekspandere ytterligere i Norge. Det interessante er at dette rent kommersielle målet blir møtt med forståelse og nasjonale argumenter. Både statsministeren og kulturministeren snakket i går om et vanskelig dilemma. Bak lurer frykten for at utenlandske selskaper skal komme i eierposisjon i tunge norske medier. At både Schibsted, Orkla og A-pressen selv er store aktører i andre land, synes ikke å gjøre inntrykk.

Kulturminister Ellen Horn har signalisert at hun kan tenke seg å endre konsesjonsvilkårene for TV2. På årsmøtet i Norsk Redaktørforening i går gikk hun lenger og sa at hun vil evaluere eierskapsloven for å se på «uheldige bivirkninger». I lufta ligger politiske vedtak som kan bane veien for at Schibsteds eiere får det som de vil. Resultatet kan bli at ett medieselskap får massiv innflytelse på opinionsdannelsen og formidlingen av informasjon og underholdning. Da er det mager trøst at avsenderen har norsk adresse.

Det svenske demokratiet synes å overleve at Schibsted eier storavisene Aftonbladet og Svenska Dagbladet. Danmark er heller ikke på vei mot stupet etter at Orkla kjøpte Berlingske Hus. I Norge er det ingen grunn til å gi Schibsted mediekontroll for å holde flagget rent.