- Lidl kan ha tapt en milliard i Norge

- Lenge til utenlandske kjeder prøver seg i norsk dagligvarehandel, tror ekspert.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet.no): Den tyske matvaregiganten Lidl er verdens 12. største og nummer 7 i Europa i dagligvarebransjen.  Men å tjene penger på å selge mat til nordmenn, greide de ikke.

- Det kom overraskende at de trekker seg ut av Norge etter bare tre og et halvt år. En slik strategi har de ikke valgt i noe europeisk land før, med unntak av Estland, sier redaktør Georg Mathisen i fagtidsskriftet Handelsbladet FK til Dagbladet.no.

Lidl har alltid holdt kortene tett til brystet, og Mathisen har ikke fått noen bekreftelse på Lidls røde tall i Norge.

- Men erfarne folk i bransjen har beregnet at de har tapt minst en milliard kroner i Norge før de kastet kortene. Den ukjente prisen Reitan har betalt kommer selskap til fradrag, men det beløpet ligger langt å få regnskapet i balanse, mener Mathisen.

1,8 prosent På det meste kom Lidl opp i 1,8 prosent andel av det norske dagligvaremarkedet. NorgesGruppen (Meny, Kiwi, Joker, Spar, Ultra) er størst med drøye 35 prosent, Coop har om lag 25 prosent og Rema 1000 og Ica i underkant av 20 prosent hver seg.

- Personlig spådde jeg  at de ville kommet opp i fem prosent markedsandel i løpet av i år eller neste år. Jeg tror det vil gå lenge til noen av de store aktørene i Europa prøver seg på det norske markedet igjen. Det er et lite marked med mindre tjenestemarginer enn i mange andre land med god kjøpekraft, sier Mathisen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer