- Lidl kan ha tapt en milliard i Norge

- Lenge til utenlandske kjeder prøver seg i norsk dagligvarehandel, tror ekspert.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Den tyske matvaregiganten Lidl er verdens 12. største og nummer 7 i Europa i dagligvarebransjen.  Men å tjene penger på å selge mat til nordmenn, greide de ikke.

- Det kom overraskende at de trekker seg ut av Norge etter bare tre og et halvt år. En slik strategi har de ikke valgt i noe europeisk land før, med unntak av Estland, sier redaktør Georg Mathisen i fagtidsskriftet Handelsbladet FK til Dagbladet.no.

Lidl har alltid holdt kortene tett til brystet, og Mathisen har ikke fått noen bekreftelse på Lidls røde tall i Norge.

- Men erfarne folk i bransjen har beregnet at de har tapt minst en milliard kroner i Norge før de kastet kortene. Den ukjente prisen Reitan har betalt kommer selskap til fradrag, men det beløpet ligger langt å få regnskapet i balanse, mener Mathisen.

1,8 prosent
På det meste kom Lidl opp i 1,8 prosent andel av det norske dagligvaremarkedet. NorgesGruppen (Meny, Kiwi, Joker, Spar, Ultra) er størst med drøye 35 prosent, Coop har om lag 25 prosent og Rema 1000 og Ica i underkant av 20 prosent hver seg.

- Personlig spådde jeg  at de ville kommet opp i fem prosent markedsandel i løpet av i år eller neste år. Jeg tror det vil gå lenge til noen av de store aktørene i Europa prøver seg på det norske markedet igjen. Det er et lite marked med mindre tjenestemarginer enn i mange andre land med god kjøpekraft, sier Mathisen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Største norske nr. 78

Amerikanske Wal-Mart er verdens største dagligvarekonsern. Det viser den siste regnskapsstatistikken for 2006, offentliggjort i Handelsbladet FK. Lidl på 12. plass (under konsernnavnet Scgwarz) omsetter for om lag 260 milliarder kroner i året. Det er sju ganger mer enn største helnorske aktør, NorgesGruppen på 78. plass.

 KORTE GJESTEOPPTREDEN:  Lidl rakk å åpne om lag 50 butikker i Norge før matvaregiganten kastet kortene i dag. Her fra åpningen av en av de første butikkene, i Lier septemebr 2004.
KORTE GJESTEOPPTREDEN: Lidl rakk å åpne om lag 50 butikker i Norge før matvaregiganten kastet kortene i dag. Her fra åpningen av en av de første butikkene, i Lier septemebr 2004. Vis mer

- Hvorfor har ikke norske forbrukere løpt ned dørene hos Lidl?

- Lidl skjønte tidlig at de ikke kom noen vei her i landet med varer uten norsk tilknytning. De begynte tidlig å etablere norskproduserte varer i butikkene. Og det er overraskende at de ga seg så tidlig. Det er stikk i strid med den gamle Lidl-filosofien.

Mensen med pannebånd
Lidl fikk tidlig motbør i norsk offentligghet for strenge arbeidskontrakter og tause sjefer i forhold til offentligheten. Har det betydd noe?

- De har et veldig tysk system som ikke appellerer til nordmenn. Vårt fagblad har aldri hatt så mange lesere på nettet som da vi skrev om Lidl-ansattes kontrakter i Mellom-Europa. Ansatte måtet skrive under på at de ikke skulle være kjørester eller møtes i fritiden.

- Og jeg husker at Dagbladet.no fikk voldsomt respons på en sak om at kvinnelige ansatte med menstruasjon måtte gå med pannebånd på jobben. Det var ledelsens måte å kontrollere at de ikke gikk på do ulovlig i arbeidstiden, sier redaktør Georg Mathisen.

Den siste tiden har eksperten merket seg at Lidl-ledelsen har lempet noe på «nazi-stilen».

- De var OK

I Mellom-Europa har Lidl vært kjent for å ha et nærmest fiendtlig forhold til at ansatte organiserer seg. Men i Norge har ikke det vært noe problem.

- Lidl kan ha tapt en milliard i Norge

- Lidl-ansatte er organisert hos oss i 19 av de norske butikkene, og vi har hatt et ryddig forhold til arbeidsgiversiden.

- Vi er mer spent på de ansattes organisasjonsforhold når de nå går over i franchisebutikkene til Reitan. Det har vi blandede erfaringer med fra før, og har allerede avtalt et møte rett over påske med personellansvarlig hos Reitan, sier informasjonsleder Ove Magnus Halkjær i LO-forbundet Handel og Kontor til Dagbladet.no.

DYR LEKSE: Lidl kan ha tapt en milliard kroner i Norgfør reitan overtok, tror redaktør Georg Mathisen i Handelsbladet FK.