- Lidl rammer Rema 1000

Reitan-familiens Rema 1000 står lagelig til for hogg, når den tyske lavpriskjempen Lidl kommer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det mener bransjeeksperter, som ikke blir overrasket om Rema blir solgt.

- For første gang i historien holder Reitan-familien kjeft, og vil ikke si noe om hvordan de forbereder seg på konkurransen. Lidl kan bli en ubehagelig knyttneve for dem, mener dagligvareanalytiker Geir Myklebust i Balanza.

Reitan-brødrene Ole Robert og Kjell Magnus kunngjorde i et intervju med Dagbladet i desember i fjor at de gledet seg til å ta rotta på Lidl. Slagplanen lå klar, hevdet milliardærbrødrene. For øvrig var de «møkklei av å snakke om Lidl».

- Vi skal gjøre alt vi kan for å være billigst, var det eneste Reitan-brødrene ville si om Lidl-frykten som brer seg i Dagligvare-Norge.

Tidligere har den internasjonale dagligvareeksperten Gtran Roos slått fast at hvis Rema vil slåss med Lidl på Lidls premisser, taper de.

Vil tape

Alle som ikke finner andre arenaer enn pris å konkurrere på, vil tape mot de store lavpriskjedene, er budskapet fra analytikerne.

- Reitan Handel består bare av én kjede, Rema 1000, som konkurrerer på pris. Rema må nok kutte veldig for å komme ned på Lidl-nivået.

Det hevdet analytiker Geir Myklebust på IBC Euroforums konferanse om dagligvarehandelen i 2004 i går.

Selger?

- Jeg ville ikke bli særlig overrasket om Reitan bestemmer seg for å selge til en internasjonal gruppering, sier Myklebust til Dagbladet.

Myklebust er ikke alene om å tenke i slike baner. Andre har også forsøkt å tegne framtidas nordiske dagligvarekart. En av de store ambisiøse aktørene, Ica-sjef Kenneth Bengtsson, har allerede spådd at Axfood kan komme til å legge inn bud på Rema 1000.

Geir Myklebust påpeker at Rema 1000 er den eneste av de fire store, norske dagligvaregrupperingene som ikke har en overnasjonal tilknytning. Coop har det, Rimi/Ica har det, og NorgesGruppen har sin mektige venn i den franske kjempen Carrefour.

Blir billigere

Dagligvarebransjen gjennomgår den største forandringen på 25 år.

- Nå føler mange seg truet. Dette dreier seg om internasjonaliseringen av dagligvarehandelen, ikke om Lidl, sier administrerende direktør Bjørn Næss i AC Nielsen.

Forbrukere som er opptatt av billig mat, er uansett vinneren. Priskrigen på øl er bare en forsmak på hva de andre aktørene i næringsmiddelindustrien kan vente seg.

- Som forbruker ser jeg veldig lyst på dette. Vi kommer til å få billigere varer. Men de som ønsker seg et stort mangfold på matvaresiden, er taperne, sier Geir Myklebust.

- STORE ENDRINGER: Geir Myklebust, dagligvareanalytiker.