Lidl-rival snuser på Norge

Snart kaster også Lidls erkerival Aldi seg over Norge. Aldi-imperiets utsendte har allerede vært på prissjekk i norske butikker.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den tyske dagligvarekjempen er Europas største såkalte ekstremlavpriskjede, men føler Lidls pust i nakken. At Lidl befester sin posisjon i Skandinavia, kommer ikke Aldi til å sitte rolig og se på, ifølge den tyske utgaven av Financial Times.

Den tyske billigbølgen skyller over Europa og setter dype spor i dagligvarelandskapet.

- Jeg blir ikke overrasket om Aldi kommer til Norge. Aldi og Lidl vokter på hverandre, og jeg tror ikke Aldi vil slippe Lidl for langt foran seg. Det vil bety at de andre kjedene også må sette ned prisene, sier dagligvareanalytiker Geir Myklebust i Balanza til Dagbladet.

Tause tyskere

Aldi-brødrene Karl (84) og Theo Albrecht holder kortene tett ved brystet. «Albrecht Discount» (Aldi) har for øvrig kjørt de to eierne av lavpriskjeden inn i toppsjiktet på Forbes-lista over verdens rikeste.

- Det neste ett til halvannet året vil vi konsentrere oss om Spania og Portugal. Hva som skjer etterpå kan jeg ikke si noe om, sier en talskvinne for selskapet ved Aldi-Nords hovedkvarter i Essen til Dagbladet.

- Vi tar beslutninger noen måneder i forveien, legger hun til.

- Norge er et interessant marked for Aldi?

- Som sagt kan jeg ikke svare på hva som skjer om ett til halvannet år. Aldis talskvinne sier hun ikke kjenner til at Aldi har vært på befaring i Norge.

Rema 1000 på Etterstad hadde i fjor besøk av pris- og varesjekkere fra Aldi, ifølge Handelsbladet FK. Opplysningene overrasker ikke dagligvareekspertene.

Ett av Aldis prinsipper er først å bygge et solid grunnlag. Deretter går selskapet raskt til verks, påpeker tidligere Aldi-leder Dieter Brandes, som har skrevet bok om den familieeide matgiganten.

Mens Aldi har utfordret amerikanske Wal Mart på hjemmebane og i rasende fart har lagt Australia for sine føtter, har Lidl konsentrert seg om å kle Nord-Europa med sine billigbutikker.

Handler raskt

Tyskerne skyr publisitet og beveger seg stille inn i nye markeder. Aldi er allerede solid etablert i Danmark med over 200 filialer. Ifølge Geir Myklebust tok det ti år før regnskapet gikk i balanse, men nå tjener Aldi penger også i Danmark og kan la seg friste av kjøpesterke svensker og nordmenn.

- Svak konkurranse gjør de nordiske markedene attraktive for utenlandske detaljhandelskjeder, sier Carsten Færge i det danske Retail Institute Scandinavia til Financial Times.

EKSTREM LAVPRIS: Aldi satser i likhet med Lidl på egne merker, et begrenset vareutvalg, spartansk innredning og lave priser. Butikkekspansjon er basert på cash, ikke gjeld.