Lidl snur

Lavpriskjeden Lidl samarbeider med LO og fjerner nå de mest håpløse kravene i arbeidskontraktene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Lidl har fått sterk kritikk fra både nasjonale og internasjonale fagforeninger på grunn av sine arbeidskontrakter og negative holdning til fagorganisering.

Mens arbeidstakerorganisasjoner i Tyskland og Sverige advarer mot Lidl, valgte norske LO å samarbeide med lavprisgiganten.

26. januar skrev Dagbladet.no at LO godkjente Lidl, men at de likevel reagerte på flere punkter i arbeidskontraktene:

  • De var kritiske til at bedriften krever at den ansatte skal kunne jobbe innenfor en radius av 10 mil. Det er for lange avstander.
  • De var kritiske til at de ansatte skulle være tilgjengelige i hele åpningstiden, siden åpningstiden er lengre enn arbeidstiden.
  • De har også hatt innvendinger i forhold til arbeidsgiverens rett til å hente inn helseopplysninger.

Nå har Lidl jekket seg på flere av punkteen, skriver Dagens Næringsliv.

10 mils reise

Etter flere samtaler mellom Lidl og LO-organisasjonen Handel og Kontor har den tyske matvarekjeden endret arbeidskontraktene selskapet skulle presentere de nye butikkansatte.

Lidl har gitt delvis etter for LO og har redusert avstanden til 50 km.

Lidls kontrakter sa ingenting om hvilken butikk man er ansatt i og hva slags arbeidstid de ansatte skulle ha. Dette blir nå endret. Lidl har også lovet at de ansatte skal få overtidsbetaling, i tråd med tariffavtaler i bransjen, skriver avisen.

Reklamerer

Lidl har også gått med på å gi alle nyansatte en folder som forteller hvordan man kan fagorganisere seg og hva det innebærer. Noe slikt gjør ikke de andre dagligvarekjedene i Norge.

Ettersom Lidl allerede har meldt seg inn i arbeidsgiverforeningen HSH, kan de ansatte kreve tariffavtale med Lidl om minst 10 prosent av de ansatte er medlemmer av Handel og Kontor.

- Vi har en god dialog og har fått mye på plass. Resulatet er ikke godt nok, men dette har vært samtaler, ikke forhandlinger, sier leder Sture Arentzen i Handel og Kontor til Dagens Næringsliv.

Heller Lidl enn Rema

Han sier at det er enklere for fagorganisasjonene å forholde seg til Lidl enn det er til Rema. Årsaken er at Lidl eier alle sine butikker, mens Remas system er basert på franchise, der en lokal kjøpmann eier butikken og får bruke Remas apparat mot en avgift.

- Det åpner for at vi kan ha et langt mer ryddigere partsforhold med Lidl enn vi har med Rema, sier Arntzen til Dagens Næringsliv.

FORNØYD:</B> Leder i Handel og Kontor, Sture Arentzen, er delvis fornøyd med Lidls endringer av arbeidskontraktene. Men det var mer enn han kanskej hadde håpet på.
<B>ORDEN I SAKENE: Lidl samarbeider med LO om arbeidsvilkår.