- «Likestillerne» er de største kjønns-sjåvinistene!

Over 70% av leserne mener at menn ikke skal finne seg i mer diskriminerende reklame enn kvinner. - Misunnelse, Rein idioti og for dumt, mener noen av innsenderne. Reaksjonene er stort sett entydige. De fleste mener at menn ikke skal finne seg i mer diskriminerende reklame enn kvinner. Her er noen av kommentarene:

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fra NEI-sida: Skal det være likestilling. Skal den gjelde BEGGE veier. Det er DISKRIMINERING og reagere BARE på plakaten med jenta.

Leif Magne Hopmark, Kristiansund

Ingen av reklamene skulle hvert ulovlig, hva gjør det at vi får se en naken overkropp eller bare bikini? Jeg synes at reklamen ikke er noe diskriminerende.

Kim David Hundstok, Troms

Det blir et stort ramaskrik når pupper og legger vises fram, men ingen reaksjon når men framstilles for media. Kansje fordi vi menn ikke har noe lignende som kvinnegruppen Ottar f.eks. Nei til kvinnesak.

Tommy Følstad, Oslo

Dersom dette er forbrukerombudets endelige standpunkt må menn tåle mer enn kvinner, helt klart. Men, menn burde ikke være nødt til å tåle mer enn kvinner - i disse fotball tider; gult kort til Forbrukerombudet. Min mening er at enten må begge annonsene tillates eller forbys, da de i mine øyne gir et identisk budskap i forhold til det å være «dum og deilig».

Terje Nyjordet

Dette er da latterlig. For det første er det ikke diskriminerende å vise en lettkledd kvinne, men i så fall bør samme regler gjelde for menn. Ellers kan vi bare kutte ut hele likestillingsarbeidet.

Tom Reiertsen

Nei fordi jeg synes at dette sier til mennesker at det er slik de bør se ut. Det er helt feil. Sykt synes jeg dette er.

Carlos, Krokstad elva

Rødstrømpene får gi seg med hysteriet sitt. I dette tilfelle er de sikkert bare misunnelige på modellens yppige fortrinn!!

Ole Lie, Bergen

Jævla hykleri,...en kropp er en kropp uansett.

Det får bli enten eller...ikke en 'liksom' likestilling

....eller hva nå forbrukerombudets har som mål??

Personlig,...helt grei reklame!

Børge

Annonsøren visste på forhånd at reklamen med ei brystfager jente ville skape reaksjoner hos de kvinnepolitisk korrekte. Oppmerksomhet gir i sin tur gratis reklame og økt omsetning. De fleste menn er opptatt av kvinnens atributter, og jeg vil anta at de aller fleste av oss med skjeggvekst stoppet opp ved denne annonsen og syntes modellen var sexy. Holdninger mot dette kan ikke vedtas. Det er en grov forenkling og undervurdering av mannen om likestillingsombudet og andre tror at menns vurderinger av kvinnenes egenverd blir negativt påvirket ved at sexy jenter blir avbildet i en reklame.

Terje Wiik, Trondheim

Rein idioti!

At dette går an i Norge i 90-åra er rett og slett pinlig !

Hvor er logikken?

Hvor er likestillinga?

Jeg sitter her som 18-åring og er rett og slett flau på vegne av folk som tar

disse avgjørelsene.

Kanskje jeg får være vitne til menn som brenner bokserne og en real

'mannekamp' i løpet av min tid.

Likestilling er det ihvertfall ikke.

Hvis det er det vi vil ha får vi ta hele pakka og ikke ønske oss både pose og sekk !

Tonje, Oslo

Selvsagt ikke. Vi bør alle tåle mer.

Hva er galt med en kvinne i bh, eller en mann i bar overkropp?

Ikke vet jeg.

Ronny Ellingsen, Haugesund

Er dette likestilling? Har på følsen at det er bare kvinner i forbrukerombudet. Dette er diskriminering.

Wilhelm Werner

Det denne saken viser, er at det er de såkalte 'likestillings-forkjemperne' som er de største kjønns-sjåvinistene!

Ole M. Pedersen

Men det er vel ikke jentenes feil at gutta ikke gidder/skjønner at de skal reagere? De fleste av oss kan vel styre oss for slik reklame? Hva er poenget med å ustanselig bruke halvnakne kropper? Vi ser jo hvilket kjønn det er selv med klær på.

Kristina, Moss

JA-sida mener:

Bildene sender to forskjellige signaler. Bildet av kvinnen er mer sexfiksert, det inneholder en 'kom og ta meg' holdning. Bildet av mannen sier 'Nå kommer jeg og tar deg'. Tekstene er like ille, men bildene totalt forskjellige.

Kristin Bergersen

I og med at menn GJENNOM TIDENE har vært det mektigste kjønnet, mens kvinner har vært undertrykt og utnyttet, er sammenlikningen som foretas her irrelevant. En muskuløs mann fremstår som et mektig, vellykket og handlekraftig subjekt. Musklene hans er ikke bare pene å se på, de er ikke blott til lyst for kvinnen. En brystfager kvinne, derimot, forstås som et passivt objekt. Det er denne framstillingen av kvinnen som objekt det reageres på, og i og med at dette er en betydning som bildet av mannen ikke har, er det ikke riktig å sammenlikne de to reklamene.

Berte

Si din mening, du også!