Likestilling

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er noe forsonende ved et land som plutselig eksploderer i debatt over spørsmålet om menn må tåle mer offentlig kroppsfiksering enn kvinner. Det er Tele 2, som ved hjelp av to yngre kvinner i et reklamebyrå har provosert forbrukerombudet til å gripe inn med forbud mot bilde av en nesten naken kvinne, samt tilhørende tekst om hjernen og andre, større organer. Den tilsvarende mann går derimot fri for inngrep fra ombudet.

Vi har en lang historie med kamp mot kvinnediskriminering i markedsføringen av varer, der kvinnekroppen er irrelevant for det produkt som markedsføres. Derfor har vi fått lover som skal beskytte mot slik diskriminering. Men etter 30 års kamp mot diskriminerende bruk av kvinnekropper i reklame, er det naturlig å stille spørsmålet om det er noen grunn til å opprettholde en spesiell beskyttelse for kvinner på dette området. I dette tilfellet framstilles mannen like dum som kvinnen. Det må da være et stort framskritt i likestillingskampen?