- Likevel milliarder til rederne

Regjeringen gir ifølge NRK flere milliarder kroner i skattelette. Rederiforbundet er likevel ikke fornøyde.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Tidligere i august skrev  Dagens Næringsliv at de rødgrønne vurderer å stryke hele eller store deler av de 20 milliardene norske rederier har en opparbeidet i skattegjeld.

Samme dag sa Jens Stoltenberg til Dagbladet.no at det er uaktuelt å ettergi skattemilliardene.








- Det er helt uaktuelt, sa Stoltenberg da.

Men nå melder NRK det motsatte. Etter det NRK erfarer er resultatet av budsjettforhandlingene i regjeringen at den nå vil gi flere milliarder kroner i skattelette til rederinæringen. Samtidig skal deler av rederinæringens skattegjeld kunne avskrives.

Hos Rederiforbundet i Oslo har de ikke sprettet sjampagnekorkene ennå. De mener regjeringen driver en styrt avikling av norsk sjøfart.

- Regjeringen vil gi rederinæringen dårligere rammevilkår og kaller det skattelette. Næringen takker nei til tilbud om skattelette som i realiteten er en styrt avvikling av skipsfartsnæringen, skriver de i en pressemelding.

Videre skriver de at «regjeringen har i dag gitt inntrykk av at det skal gis skattelette til norske rederier. Sannheten er at Regjeringen starter en styrt avvikling av norsk skipsfart ved å kreve inn 20 mrd. kroner som er investert i skip og arbeidsplasser. Å kalle dette for skattelette, gir et helt galt inntrykk! Dette er å gi litt med den ene hånden, og ta mye mer med den andre.»

Rederiforbundet har tidligere sagt at det er viktig å gi næringen konkurransedyktige betingelser.

Få dager før valget har ifølge NRK foregått en intens kamp i regjeringen om milliarder i skattelette til rederinæringen. Senterpartiet og deler av Arbeiderpartiet er for en modell der redernes skatt blir på under én prosent.

Økonomiprofessor Guttorm Schjeldrup sier til NRK at den vil koste mellom tre og fem milliarder i året.

- Hvis vi tar utgangspunkt i det høyeste tallet, utgjør det omtrent det som ble utbetalt i sosialhjelp i Norge i fjor, sier Schjeldrup til NRK.

Han sier til Dagbladet.no at skattekonkurranse fra andre land bør møtes med lavere skattter og bredere skattegrunnlag.

- Men er Norges 28 prosent næringsskatt lav?

SKATTEPAKKE? Finansminister Kristin Halvorsen og statsminister Jens Stoltenberg etter møtet med NHO-ledelsen på statsministerens kontor torsdag ettermiddag. Ifølge NRK vil de nå gi milliarder i skattepakke til rederne. Foto: Morten Holm / SCANPIX
SKATTEPAKKE? Finansminister Kristin Halvorsen og statsminister Jens Stoltenberg etter møtet med NHO-ledelsen på statsministerens kontor torsdag ettermiddag. Ifølge NRK vil de nå gi milliarder i skattepakke til rederne. Foto: Morten Holm / SCANPIX Vis mer

- Norske bedriftskattesatser er ikke spesielt lave. Men det er bedre å gi generelt lavere skatter enn spesielt til en næring, sier Schjeldrup.

Han mener det er flere ulempene med løsningen regjeringen muligens vil velge:

- Det gir dårligere avkastning og lavere vekst for norsk økonomi. I tillegg er det et fordelingspolitiske problemstillinger, sier Schjeldrup.

Steinar Gullvåg, som sitter i næringskomiteen på Stortinget for Arbeiderpartiet, mener det er gledelig hvis Regjeringen har gått inn for bedre skattevilkår for rederinæringen.

- NRK framstiller dette på en tøvete måte. Dette handler bare om å gi rederinæringen de samme skattevilkår som i andre land. Hvis vi skal bevare en maritim næring i Norge så er dette nødvendig, sier Gullvåg.

Han mener det er viktig å ikke blande sammen en ny skattemodell for rederne og kampen om hva som skal skje med redernes skattegjelde.

- En løsning er hvis disse pengene kunne gå til miljøinvestering i skipsflåten, sier Gullvåg.

Da Dagbladet.no snakket med informasjonssjef i Finansdepartementet Runar Malkenes kunne han ikke bekrefte opplysningene. 

-  Det eneste jeg kan si er det jeg allerede har sagt - at vi har tatt sikte på å behandle denne saken i årets statsbudsjett, sier Malknes til Dagbladet.no.

- SVs utgangspunkt i denne saken er veldig greit. Rederiene bør betale skattekredittene og deretter bør skatten gradvis økes og fastsettes til 28 prosent, som er det samme som andre næringsdrivende i Norge betaler.

- Likevel milliarder til rederne

- Saken ligger nå til behandling i regjeringen, og derfor vil jeg ikke kommentere dette ytterligere, sier Heikki Holmås (SV) i Finanskomiteen til Dagbladet.no

- Jeg kan ikke kommentere denne meldingen før jeg vet hva den inneholder, sier statssekretær Bård Vegar Solhjell ved Statsministerens kontor til Dagbladet.no.

- TØVETE:- NRK framstiller dette på en tøvete måte. Dette handler bare om å gi rederinæringen de samme skattevilkår som i andre land. Hvis vi skal bevare en maritim næring i Norge så er dette nødvendig, sier Ap\'s Steinar Gullvåg til Dagbladet.no.
SPRETTER IKKE SJAMPAGNEKORKEN:- Dette er for spekulativt til at vi vil kommentere det, sier pressetalskvinne Marit Ytreeide Rederiforbundet til Dagbladet.no.