Lille speil på veggen der...

Slankespeil gir kvinnekroppen form og fasong som er mer «riktig» i forhold til idealet. Direkte usmakelig, mener moteeksperter, som roper varsku mot skitne virkemidler i klesbransjen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Konkurransen om kjøpesterke ungdommer er knallhard butikkjedene imellom. For å selge klær er det viktig at omgivelsene er riktige. Ting skal se eksklusive ut, og virkemidlene er sterke, men nyetablerte Mango går lenger enn konkurrentene.

Når du går inn i prøverommet til den spanske kjedens butikker og ser deg i speilet, er du både høyere og smalere en det du egentlig er.

Flere kunder har reagert på det de karakteriserer som et usmakelig salgstriks. Motebransjen tar avstand fra virkemidlene Mango tar i bruk for å selge klær.

- Er dette virkelig sant? Riktig lyssetting, god lukt og musikk er viktige faktorer for å framkalle kjøpelysten. Dette er ærlige virkemidler som alle bruker. Speil som forvrenger utseendet til folk, er derimot lureri, sier trend- og moteekspert Lisbeth Larsen.

- Dette er juks. Speilet skal si sannheten, sier moteekspert Kiki Sørum.

Kroppsfikserte

Flere andre kleskjeder sier at de kjenner til fenomenet, men de har foreløpig ikke tort å følge i Mangos fotspor. De innrømmer at det legges mye penger og arbeid i å gjøre prøverommene så innbydende som mulig.

- Vi bruker ikke dette bevisst, men er klar over at smale speil kan gi en slankende effekt. Det å aktivt bruke slike virkemidler for å selge klær er uredelig, sier Roar Langgaard i Warner-gruppen.

Også ernæringsfysiolog Bjørg Berge Skåra ved Statens helseundersøkelser er svært negativ til kleskjedens salgstriks.

- Både usmakelig og upassende. Jeg er redd dette vil føre til at enda flere blir kroppsfikserte, sier Berge Skåra.

Kommentarer

Det finnes tre Mango-butikker i Norge: to i Oslo og en i Stavanger. Alle ble etablert i vår. Kjeden har spesialisert seg på antrekk for kvinner i alderen 15- 40 år. Alle butikkmedarbeiderne Dagbladet møtte i Oslo i går, var klar over jukseeffekten.

- Det er mange som kommenterer det. I det ene speilet blir man kjempeslank, og så snur man seg og blir rund - eller mer normal - i det andre. I tillegg er det så fint lys her: Man blir jo så pen av det, sier butikkmedarbeider Kathinka Skoe (18). Hun tror juksespeilene er et bevisst salgstriks fra Mango-ledelsens side. Samtidig anser hun ikke dette som et stort problem siden folk oppdager det så lett.

- Mange synes jo det er litt rart, andre igjen irriterer seg over det, sier Skoe.

Spanske instrukser

Daglig leder Kathrine Strand i Mango i Haakon 7. gate mener at hovedadministrasjonen absolutt ikke manipulerer kundene ved å trikse med speilene. Hun tror heller det skyldes tilfeldigheter.

- Vi får alt interiøret fra Spania. Speilene det er snakk om, gir denne effekten fordi de er laget så smale, sier Strand.

Hun forteller at butikken har løst dette problemet ved at en av butikkmedarbeiderne alltid står i prøverommet.

<B>SLANKESPEIL:</B> Kleskunde Kristin N. Tonhaugen smiler mot sitt nye speilbilde. Klærne sitter som et skudd i prøverommet til Mango-butikkene i Oslo og Stavanger. Så fort du kommer ut, er imidlertid alt ved det gamle.