Lilletun vil fjerne karakterene

Utdanningsminister Jon Lilletun vil vurdere å åpne for lokale forsøk med undervisning uten bruk av karakterer i ungdomsskolen. Han mener karakterene spiller mindre rolle som sorteringsmekanisme enn før.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Lilletun sa dette i sin utdanningspolitiske redegjørelse for Stortinget i dag. Han mener det vil være interessant å hente inn systematisk kunnskap om hvordan undervisning uten rangering gjennom karakterer kan virke inn på motivasjon, faglig innsats, læring, trivsel og samarbeid. Slike lokale forsøk vil kreve god faglig oppfølging og motiverte lærere, foreldre og elever.

Karaktersystemet på ungdomsskolen ble i forbindelse med grunnskolereformen lagt om fra bokstavkarakterer til tallkarakterer. Samtidig får elevene en mer systematisk uformell vurdering.

Ettersom alle elever nå har rett til videregående opplæring, spiller karakterene en mindre viktig rolle som utvalgskriterium.

(NTB)