Lindex-rumpene anmeldt

Flere svensker har fått nok av de nærgående rumpene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Den svenske klesgiganten Lindex lanserte nylig sin nye trusekampanje med brask og bram på store reklameplakater i 17 svenske byer. Dette har irritert søta bror, som vil ha seg frabedt å få lettkledde rumper i fleisen på vei til jobben.


Plakatene viser nærbilder av kvinnerumper ikledd små truser, som ender et godt stykke opp på baken.

Nå har et titalls personer anmeldt kampanjen til det svenske Næringslivets Etiske Råd for kjønnsdiskriminerende reklame.

- Vi har fokus på produktene, sier informasjonssjef i Lindex, Ulrika Danielson, til Aftonbladet

Ingen reaksjoner

I Norge lanserte Lindex den samme kampanjen i går, med plakater i alle butikkene, og flere boards rundt i hovedstaden.

- Vi har ikke fått noen reaksjoner her hjemme. Tvert i mot solgte vi masse truser i går. Jeg synes selv bildene er ganske fine, og har fokus på trusene, sier markedsansvarlig i Lindex Norge, Nina Haugen til Dagbladet.no

Men svenskene er tydeligvis mer hårsåre, og klagerne mener kampanjen skaper et seksualisert kvinnebilde.

STRIDENS KJERNE: Disse trusene - og rumpene under, har satt svenske sinn i kok. Hva mener du? Foto: Lindex/Dagbladet.no
STRIDENS KJERNE: Disse trusene - og rumpene under, har satt svenske sinn i kok. Hva mener du? Foto: Lindex/Dagbladet.no Vis mer

- Nei, det mener ikke vi. Dette er ikke seksualisert, men vi har fokus på produktet, sier Ulrika Danielson.

Handler om truser

Nina Haugen er likevel ikke veldig overrasket over reaksjonen i nabolandet.

- Rumper og kropper er jo noe har en mening om. Men jeg føler ikke at vi har gått over streken. Vi er markedsledende på truser i Norge, og dette er en trusekampanje. Vi kunne for eksempel vist string-truser, men har valgt å la være, sier Nina Haugen.

- Vi ville vise bredden i undertøyet vårt. Vi ville vise at vi kan dette med undertøy og passform, og at vi har truser for alle størrelser, sier Danielson.

Hun mener kampanjen er inspirerende, men publikum er altså ikke enig,

Ikke første gang

De som har anmeldt bildene mener kampanjen bidrar til å framstille kvinnen som et objekt.

- De mener dette går over grensen selv om det handler om undertøy, sier Jan Fager, sekretær i Næringslivets Etiske Råd til Aftonbladet. I fjor ble en bikinireklame for Hennes & Mauritz felt av rådet for å være kjønnsdiskriminerende.

Rådet uttalte at bildet er så beskåret at det kun fokuserer på kvinnens bak, noe som reduserer kvinnekroppen til et objekt.

Også her hjemme har undertøyskampanjer skapt rabalder med jevne mellomrom - for eksempel da frodige Anna Nicole Smith blottet store deler av barmen i minimale bh-er. Da var mange bilister nær ved å kjøre i grøfta.

RABALDER I 1993 skapte barmfagre Anna Nicole Smith trafikkaos i norske gater.