I LUFTA: Lasse Kjus hadde forhåpentlig bedre kontroll under dette svevet enn da han havarerte med et småfly i Jotunheimen i mars. Foto: EPA/FABRICE COFFRINI
I LUFTA: Lasse Kjus hadde forhåpentlig bedre kontroll under dette svevet enn da han havarerte med et småfly i Jotunheimen i mars. Foto: EPA/FABRICE COFFRINIVis mer

"Lite flyerfaring" årsaken til Kjus-styrt

Havarikommisjonen mener lite flyerfaring og vanskelige forhold var årsaken til at tidligere toppalpinist Lasse Kjus havarerte med et småfly under landing på Bygdinvatnet i Jotunheimen i mars i år.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

12. mars i år fikk et Cessna A 185-propellfly, med Kjus bak spakene, problemer under landing.

I sin rapport konkluderer Statens Havarikommisjon Transport (SHT) med at "ulykken skjedde som følge av en kombinasjon av marginale visuelle referanser, vindkast/-dreining og liten flyerfaring."

Den ene vingen traff bakken først og flyet dreide 180 grader rundt, skriver Oppland Arbeiderblads nettutgave.

Den tidligere alpinisten fikk privatflysertifikat to måneder før havariet og hadde 56 timer i lufta.
Det var «flatt» lys på bakken da uhellet skjedde, og SHT mener at det burde vært plassert langt flere og tydeligere markeringer på bakken langsetter flystripen på Bygdin.

SHT minner også om at det er flygeren som har ansvaret for at landinger kan skje trygt.

Kommisjonen konkluderer imidlertid med at fartøysjefen overholdt de formelle krav til flysikt og sikt til bakken.
I rapporten ber SHT Luftfartstilsynet om å vurdere utsendelse av en påminnelse om de utfordringer og farer som vinteroperasjoner innebærer.
Lasse Kjus, som var alene i flyet, kom uskadd fra hendelsen.