12. mars i år fikk et Cessna A 185-propellfly, med Kjus bak spakene, problemer under landing.
I sin rapport konkluderer Statens Havarikommisjon Transport (SHT) med at "ulykken skjedde som følge av en kombinasjon av marginale visuelle referanser, vindkast/-dreining og liten flyerfaring."
Den ene vingen traff bakken først og flyet dreide 180 grader rundt, skriver Oppland Arbeiderblads nettutgave.
Den tidligere alpinisten fikk privatflysertifikat to måneder før havariet og hadde 56 timer i lufta.
Det
var «flatt» lys på bakken da uhellet skjedde, og SHT mener at det burde
vært plassert langt flere og tydeligere markeringer på bakken
langsetter flystripen på Bygdin.
SHT minner også om at det er flygeren som har ansvaret for at landinger kan skje trygt.
Kommisjonen
konkluderer imidlertid med at fartøysjefen overholdt de formelle krav
til flysikt og sikt til bakken.
I
rapporten ber SHT Luftfartstilsynet om å vurdere utsendelse av en
påminnelse om de utfordringer og farer som vinteroperasjoner innebærer.
Lasse Kjus, som var alene i flyet, kom uskadd fra hendelsen.