Lite håp om å finne sju savnede

Dykkere klarte ikke å ta seg inn i skipet som kantret i Østersjøen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no):  Lasteskipet «Omer N.» fra Slovakia, som kantret i Østersjøen i ettermiddag, drev ved 20-tiden søndag kveld på grunn. Grunnstøtingen gjør det i utgangspunktet mindre farefullt for dykkere å gå inn i luftlommer i det kantrede skipet, for å lete etter de savnede i en av de verste skipsulykkene i dansk farvann på mange år.

Men dykkerne klarte ikke å ta seg inn i det kantrede skipet søndag, fordi værforholdene var for vanskelige.

– Vi vil forsøke å dreie skipet rundt, så dykkerne lettere kan ta seg inn i skipet, sier vakthavende ved SOK (Søværnets Operative Kommando) til nyhetsbyrået Ritzau, ifølge NTB.

Sju personer er savnet etter at det slovakiske skipet med besetning på elleve tyrkiske statsborgere kantret. Én person er funnet druknet, mens tre er reddet. Skipet kantret 15 nautiske mil vest for Gedser i Danmark.

Lastet med gjødselsekker

De tre overlevende som ble plukket opp i ettermiddag av det russiske lasteskipet «Sormovskij 50», har ifølge nyhetsbyrået Ritzau fortalt at skipet var lastet med kunstgjødsel i sekker. Men ingen av dem skal ha merket noe til at lasten skal ha forskjøvet seg. 

Håpet er at de sju savnede har overlevd i luftlommer i skipet, men ettersom timene går svinner håpet om at de fortsatt er i live.

– Det er fortsatt en mulighet for at vi kan finne overlevde, men vi er ikke veldig optimistiske, sier vakthavende ved SOK.

FLØYET INN: Et team fra sykehuset i Ålborg er fløyet inn for å behandle overlevende etter ulykken i Østersjøen. Sju personer er fremdeles savnet etter kantringen. Foto: Finn John Carlsson/Scanpix
FLØYET INN: Et team fra sykehuset i Ålborg er fløyet inn for å behandle overlevende etter ulykken i Østersjøen. Sju personer er fremdeles savnet etter kantringen. Foto: Finn John Carlsson/Scanpix Vis mer

– Sjansen for at de fortsatt er i live dersom de er blitt våte er ikke veldig stor, og luftlommer blir jo også oppbrukt, fortsetter han.

Det var det russiske skipet som meldte fra til Søværnets Operative Kommando om kantringen, som skal ha skjedd like etter klokka 15. Redningsledelsen betegner fortsatt havariet som et mysterium.

- Det eneste vi utelukker er at skipet har kollidert, sier vakthavende ved Søvernets Operative Kommando til TV 2 Danmark. 

Det havarerte skipet ble bygd ved det danske Nordsøverftet i Ringkøping i 1984, var i dansk eie til 2000. Før det ble overtatt av eiere i Slovakia, har det vært registrert i Hionduras og Vietnam.

Ingen nødsignaler

Det er 10 grader i vannet, en temperatur som gjør at overlevende vil kunne greie seg fire-fem  timer i sjøen med vanlige klær.

Et legeteam som er eksperter på å redde folk som er kraftig nedkjølt, er med redningsmannskapet ut i Østersjøen.

Alarmen kom ikke til redningstjenesten før klokka 16.15. Det er foreløpig ukjent  hvor skipet kom fra eller hvor det skulle. Ingen har fanget opp nødsignaler fra skipet. 

Ifølge Ekstrabladet.dk ligger skipet på styrbord side. Det flyter redningsvester og vrakgods på havoverflaten.

Været bedret

Det er bedre vær i området natt til mandag enn søndag kveld, og vinden har minket betraktelig.

- Vinden ligger fremdeles mot sør, og det er frisk bris til liten kuling, Det regner fortsatt i området, opplyser vakthavende meteorolog Kristen Gislefoss ved Meteorologisk institutt til Dagbladet.no.

Ifølge Gislefoss kan det fremdeles være en del bølger i området etter uværet.