Lite merkbart Rimi-kutt

Handlekurven med 23 dagligdagse varer ble ikke billigere etter Rimi-Hagens priskutt i går. Den ble tvert imot halvannen krone dyrere.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er Bergens Tidende som har sjekket kassalappen etter det mye omtalte priskuttet. Stein Erik Hagen gikk høyt ut og forsikret at prisene i Rimi-butikkene skulle ned med 4,1 prosent.

Prisene på 23 utvalgte matvarer slik de var 31. mai ble sammenlignet med prisene slik de ble etter justeringene onsdag. Da viste det seg at prisen på varene i kurven hadde steget - fra 666,67 kroner til 667,97 kroner.

Avrundingen iberegnet betyr det en forskjell på 1 krone og 50 øre.

Det var bringebærsyltetøyet som gjorde utslaget. Prisen på det hadde steget med 3 kroner siden forrige uke. Da hjalp det bare delvis at eggene hadde gått ned med kroner 1,60, og at lettrømmen og sjokoladepuddingen var blitt 10 øre billigere. For de andre varene var det ingen endringer i det hele tatt.

Informasjonskonsulent Terje Gulbrandsen i Hakon Gruppen forklarer det hele slik overfor Bergens Tidende:

- I første omgang har vi konsentrert oss om å sette ned igjen prisene på varene som sto på VGs matbørs. Deretter vil vi fortsette med resten av vareutvalget som har hatt prisstigning. I denne prosessen er det også viktig å ha kontakt med leverandørene, derfor har vi ikke satt noen tidsfrist, men prisnedsettelsen skal skje.

(NTB)