- Lite vi kan gjøre for at flyene skal tåle fuglekollisjon

Høringen om Hudson-ulykken.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||(Dagbladet.no): 15. januar i år greide US Airways Flight 1549 på mirakuløst vis å lande i Hudson-elva i New York da flyet mistet all motorkraft etter å ha kollidert med en fugleflokk like etter avgangen fra den nærliggende flyplassen La Guardia.

I dag starter den offisielle høringen etter havariet, som skal blant annet resultere i konkrete tiltak og anbefalinger for å hindre liknende ulykken i framtida, ifølge AP.

To hovedmomenter vil bli sentrale i den tre dager lange granskningen - bedre sikring av flymotorer og flyplasser mot fugler og endrede rutiner for mannskap ved motorsvikt.

Hyllet som helt
Havarikommisjonens foreløpige rapport slår fast at Airbus A320-maskinen styrtet som følge av at begge motorene ble kvalt etter en kollisjon med en flokk fugler, mest sannsynlig kanadagjess.

- Flyet mistet all motorkraft og styrtet i Hudson-elva omtrent 3,5 minutt etter å ha truffet fuglene og omkring 5 minutter etter å ha forlatt La Guardia, står det blant annet å lese på kommisjonens hjemmesider.

Av de 150 passasjerene og 5 besetningsmedlemmer om bord, ble fem alvorlig skadd. Blant disse en av flyvertinnene som assisterte passasjerene idet de forlot flyet og ventet på redningsmannskapene på flyvingene.

Til sammen 80 mennesker måtte ha medisinsk tilsyn på grunn av nedkjøling etter å ha vært i det kalde vannet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kapteinen som førte flyet, Chesley B. Sullenberger, ble hyllet av hele USA for sin innsats og ble raskt omdøpt til «helten fra Hudson».

Flere fly og fugler
Leder for høringen, Robert Sumwalt, mener at Hudson-havariet har ført til at både myndighetene og de reisende har fått opp øyne for hvor stor fare fuglene representerer for flytrafikken.

- Jeg har vært pilot en god stund og har bekymret meg for en god del ting, men aldri at fugler skal kunne føre til et havari, sier han til AP.

Det er spesielt to faktorer som bidrar til at sannsynligheten for en slik kollisjon er større nå enn tidligere. Ulike miljøtiltak har ført til at fuglepopulasjonen har steget, samtidig som flytrafikken har økt kraftig de siste årene.

- Vi har en situasjon her hvor noe kommer til å skje til slutt, kommenterer Michael Begier i det amerikanske landbruksdepartementet og utdyper:

- Vi er veldig heldige at Flight 1549 ikke ble en katastrofe. Det er et varselskudd.

Fuglesikre motorer
Det amerikanske luftfartsverket holder nå på å teste flere ulike hjelpemidler som skal forhindre framtidige fuglekollisjoner.

Et av disse er en spesiell fugleradar, som skal hjelpe kontrolltårnet å holde styr på hvor fuglene befinner seg.

Man har også tatt i bruk lydkanoner, for å skremme vekk fuglene og ikke-teknologiske hjelpemidler slik som å endre beplantingen og dekke til nærliggende vann.

En rekke eksperter har tatt til ordet for mer robuste flymotorer. Ifølge AP må motorene på kommersielle flymaskiner tåle en kollisjon med fugler på opptil 3,6 kilo.

En kanadagås kan derimot veie det dobbelte, 5-7 kilo, ifølge Store norske leksikon.

- Med dagens teknologi, kan du kanskje bygge en flymotor som vil tåle en ti kilos fugl, men den motoren vil aldri fly fordi den vil være altfor tung, kommenterer granskningslederen Sumwalt og legger til:

- Det er lite vi kan gjøre for at flyene skal tåle en fuglekollisjon.

Må lage nye nødrutiner
En av de største utfordringene med nødlandinger på vann er at det finnes svært lite praktisk erfaring med slike situasjonene.

Fram til Hudson-havariet hadde disse nødinstruksene bare eksistert i bøker og under simuleringer, siden ingen annet passasjerfly på denne størrelsen har lyktes å foreta en såpass kontrollert vannlanding tidligere.

Et annet problem er at de fleste nødprosedyrene som skal igangsettes når begge motorene svikter, er beregnet på fly som befinner seg i minimum 6 000 meters høyde.

Pilotene har da tid til å gå gjennom de ulike sjekklistene og forhåpentligvis identifisere og korrigere feilen.

Førstepiloten Jeffrey Skiles, som assisterte Sullenberger uten nødlandingen, har tidligere fortalt at han knapt rakk å begynne på sjekklisten før flyet buklandet i Hudson.