Liten - vond og dyr

BRUSSEL (Dagbladet): Den nye småbilen fra Mercedes blir ikke billig. Den er en halv meter kortere enn VW Golf, men koster mye mer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mercedes A blir den klart dyreste femdørs kombibilen på det norske markedet, om man tar hensyn til størrelse og motoreffekt. Den billigste versjonen vil koste like under 200000 kroner, og det gir en meget høy meterpris for en kompakt flerbruksbil med 1,4 liters motor. Renault Megane Scenic, som er 55 centimeter lenger, koster omtrent det samme.

Høyt under taket

Mercedes A er ikke en fullvoksen femseter. I baksetet er det direkte vondt for en voksen å sitte. Setene er harde og ekstremt korte, uten støtte for lårene. Men baksetet er ypperlig for barn, de sitter høyt og fritt med god sikt.

Komfort er det derimot i forsetene, og når det gjelder kjøreegenskaper setter bilen ny standard for komfort i denne klassen. Her er det virkelig snakk om et hjul i hvert hjørne. Bilen er så høy at man nesten kan kjøre med flosshatten på.

God

sikkerhet

Det som i første rekke skiller bilen fra en rekke andre er sikkerheten. Bilen er konstruert slik at motoren forsvinner under passasjerplassen ved en frontkollisjon, den flyttes ikke inn mot fører og passasjer som i mange andre biler.

Mercedes A kommer i salg i januar, men bilen er allerede godt kjent for mange nordmenn. De siste to åra er bilen hardtestet på veiene i Nord-Trøndelag.

De første bilene kommer til Norge i oktober, men de skal bare være her som lokkemat for interesserte kunder.

Importøren håper at A-modellen skal bli Norges mest solgte Mercedes, om man ser bort ifra bruktimporterte biler.

Mercedes tror at 30 prosent av kundene vil bli kvinner (mot ni prosent på andre modeller), og anslår at åtte av ti av kjøperne aldri før har eid en Mercedes.

KUN FEMDØRS: Her er den nye Mercedes A. Bilen leveres bare som femdørs. Det blir en kostbar bil i forhold til størrelsen.