Leverer: Coop-sjef Geir Inge Stokke er veldig fornøyd med fremgangen. Foto: Finansavisen
Leverer: Coop-sjef Geir Inge Stokke er veldig fornøyd med fremgangen. Foto: FinansavisenVis mer

Liten matkjempe tar jafs

Lavpriskjeden Extra vokser raskere enn alle andre. På to år har kjeden økt markedsandelen fra 6,1 prosent til 11,5 prosent.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Finansavisen: Lavpriskjeden Extra er den desiderte vekstvinneren blant lavprisbutikkene i år. Hittil i år har kjeden hatt en totalvekst på 52 prosent, skriver Finansavisen.

Norges 3. største

– I høst passerte vi Meny, og klatret opp på pallen som Norges tredje største dagligvarekjede. Det er historisk i dagligvaresammenheng på bare ti år, sier Extra-sjef Christian Hoel.

Selv om mesteparten av denne veksten er omprofileringer fra tidligere ICA Norge-butikker og andre kjeder i Coop-systemet, er også den organiske veksten god. Veksten i Extra er mer enn dobbelt så sterk som resten av bransjen.

– Pr. november i år hadde Extra en organisk vekst på 5,2 prosent, mens den totale veksten for dagligvarebransjen ligger på 2,3 prosent, forteller han.

Overgikk forventningene

Lavpriskjedens suksess har langt overgått forventningene i 2006, da kjeden så dagens lys.

Den gangen håpet daværende Coop-sjef Svein Fanebust at det skulle være «plass til 30–50 butikker i det åpne rommet mellom Prix og Mega». Bare i løpet av det siste året har kjeden gått fra 280 til 360 butikker.

– Vi hadde opprinnelig en hårete ambisjon om å klare en omsetning på 18 milliarder i 2016, men allerede ligger vi på hele 19 milliarder kroner, sier han.

Flere økonominyheter:

- Markedene er forhekset av fe-støv

Riggtelling viser klar økning

Trump-tweet tynget forsvarskjempe