Liten risiko for miljøkatastrofe

TROMSØ/OSLO (Dagbladet.no): Faren for en miljøkatastrofe er kraftig redusert, etter at oljen som har lekket ut fra det grunnstøtte lasteskipet John R. utenfor Tromsø, ser ut til å fordampe.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er 620 tonn tung bunkersolje, 71,8 tonn dieselolje og 10 tonn smøreolje om bord i skipet. Utslippet skal ha vært på mellom 30 og 40 tonn dieselolje.

- Oljeflaket ser ut til å gå i oppløsning av seg selv. Oljen fordamper og blander seg med sjømassene. Det betyr at vi har et mye roligere skadebilde enn tidligere, sier aksjonsleder Joakim Lystad i Statens forurensningstilsyn (SFT) til NTB.

- Beregninger vi har fått fra Meteorologisk institutt viser at oljen vil drive til havs og ikke til kysten. Slik vi ser det nå, kommer den altså til å gå i oppløsning av seg selv, sier Lystad.

Full alarm

Tidligere i dag ble det slått full oljealarm, etter at et oljeflak på fem ganger fem kilometer spredde seg fra skipet. Flaket ble først observert av et Orion-fly fra Forsvaret. SFT jobbet på spreng

under vanskelige forhold for å forhindre en naturkatastrofe.

- Oljeflaket strekker seg fra skipet og 5-6 kilometer i nordøstlig retning, sa operasjonsleder Ole Kristian Bjerkemo i SFT tidligere i dag.

SFT hadde ni større fartøy på stedet, men det grunne vannet gjorde arbeidet vanskelig. Flere mindre skip ble tilkalt for å bistå.

- Vi har lenser i sjøen allerede for å få opp oljen, og vi jobber med å få ut flere. Det vil bli tatt stilling til om vi skal bruke de store lensene på kystvaktfartøyet Stålbas, sa Bjerkemo til Dagbladet.no.

Gikk om bord

SFT har ikke avgjort hvordan de skal forsøke å berge det 215 meter lange lasteskipet. De har folk om bord som analyserer skadene på skipet og hvilke bergingsmuligheter som finnes.

Oberstløytnant John E. Lien opplyser at kystvaktskipet KV Tromsø er på vei til havaristedet.

- Flere fartøy er på vei. KV Tromsø har god oljevern-beredskap, sier Lien til Dagbladet.no.

Representanter fra Sjøfartsdirektoratet og Statens forurensningstilsyn (SFT), samt to av mannskapet på det havarerte lasteskipet «John R» utenfor Troms, tok seg tidligere i dag om bord i skipet.

I natt har kystvaktskipene Lofothav og Stålbas og SFTs Oljevern 02 patruljert området rundt John R. som står på et skjær 3,5 nautiske mil vest for Grøtøy i Troms.

Posisjonen var riktig

Skipet har ikke slagside og ligger stabilt, men baugen står høyt. Maskinrom og lasterom tok inn vann da skipet grunnstøtte. Skipet var på vei fra Liverpool til Murmansk for å hente en kull-last som skulle til Brindisi i Italia.

Kapteinen klarte ikke å rette opp skipet da det grunnstøtte.

- Ut fra GPSen, var posisjonen vår riktig. Men sjøen var så høy at vi traff skjæret. Det var ingen sikt, sa kaptein Khundelwal til Dagbladet.no rett etter at han landet på Langnes flyplass etter havariet.

Hele mannskapet på 26 mennesker ble brakt til SAS-hotellet i Tromsø. Kapteinen om bord på det havarerte bulkfartøyet er indisk, mens 18 av mannskapet er filippinere. I

tillegg besto mannskapet av 2 russere, 2 ukrainere og 3 personer fra Moldova.

Skipet er bygget i 1983 og drives av greske Transmed Shipping Ltd i Aten, og er klasset i Maritime

Register of Russia.

FORDAMPER: Dieseloljesølet ser ut til å fordampe. Dette bildet av det grunnstøtte skipet ble tatt fra lufta i ettermiddag.