Liten slange - stor skade

En svikt i en slik liten gummislange var sannsynligvis årsaken til at kaptein Odd Halvorsen (60) måtte evakuere over 1000 passasjerer fra sin kjære «Prinsesse Ragnhild».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I det nedbrente maskinrommet på «Prinsesse Ragnhild» mangler en 40-50 centimeter lang kranglefant. En svikt i den korte drivstoffslangen ved en av hovedmotorene var, ifølge maskinsjefen og sjøfartsmyndighetene, den sannsynlige årsaken til brannen på «Prinsesse Ragnhild».

Trolig har slangen sprukket slik at drivstoff har lekket ut og blitt påtent i hovedmaskinrommet.

Personlig forhold

I går satt kaptein Odd Halvorsen rakrygget på stolen i Göteborg tingsrätt og forklarte med klar stemme hvorfor han evakuerte 1167 passasjerer i nattemørket natt til torsdag forrige uke.

- Jeg har sovet godt de siste dagene. Den rene samvittigheten er den beste sovepute. Jeg ville ikke gjort noe annerledes, sier Halvorsen til Dagbladet.

Sandefjord-mannen og 60-åringen har seilt til sjøs på flere skip siden 1954. Han var med da «Prinsesse Ragnhild» ble bygd i 1981. For fem år siden overtok han som kaptein.

- Du får et svært personlig forhold til en båt. Det føles som om jeg har vært om bord hele tida de siste årene. Jeg tror jeg har vært mer på «Prinsesse Ragnhild» enn hjemme, sier Halvorsen.

Dramatisk

- Jeg er uansett stolt over det jeg og mannskapet gjorde etter at det tok fyr. Det gikk bra, konstaterer kapteinen.

- Men hadde det gått galt, ville kapteinen fått skylda, sier Halvorsen ettertenksomt.

Fem minutter før klokka 2.00 gikk brannalarmen på brua på «Prinsesse Ragnhild». 1. minutter seinere måtte skipets kaptein varsle «mayday, mayday» over radioen.

I den dramatiske situasjonen prøvde mannskapet i maskinrommet å slokke flammene med pulverapparat og vann - til ingen nytte.

Maskinsjef Bjørn Larsen (60) bestemte seg for å åpne COæ-2å-systemet, som effektivt slokker en brann i maskinrommet. Det ble ikke lett.

- Jeg åpnet først hovedventilen, men så kom jeg på at dette var gal prosedyre. Jeg gikk tilbake og begynte på nytt, men det var umulig å få åpnet ventilen på grunn av trykket. Til slutt sto jeg igjen med håndtaket i hånda, fortalte han.

Etter hvert klarte mannskapet å åpne ventilen, men det gikk nesten to og en halv time fra brannlampene lyste til brannen var under kontroll.

Ingen dom

Det var ikke bare drivstoffslange og COæ-2å-system som sviktet. Under sjøforklaringen kollapset det tekniske anlegget i Tingsrätten. Forklaringene til kaptein Halvorsen og andremaskinist Jan Rasmussen forsvant i det tomme intet. De må forklare seg igjen i dag.

Sjøforklaringen i Sverige ender ikke med en dom som i en vanlig rettssak. Ingen står anklaget. Målsettingen er å få nærmere kjennskap til hva som har skjedd. Rapporten er klar om noen måneder.

<B>- DET VAR EN SLANGE AV DENNE TYPEN ... </B>Adm. dir. i Color Line, Trygve Sigerset peker på en slange tilsvarende den som sprakk i motorrommet.