- Litt stress kan være positivt

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Stress er ikke bare til skade. Mange kan ha nytte og glede av stress. Men pass på at du får pustepauser mellom slagene. Hvordan har du det innvendig? Hva skjer utvendig? Og hvordan takler du kombinasjonen? Dette er de tre faktorene som sammen avgjør om du opplever stress. Men ikke alt stress er negativt? - Stress kan gjerne være positivt. Vi kan oppleve stressperioden som en utfordring. Og vi vokser med oppgaven. Dette sier lege og stressforsker Erik Solberg ved Universitetet i Oslo/Ullevål sykehus. - Stress som setter oss tilbake og som belaster kroppen og sjelen over tid kan være av negativ karakter, sier Solberg videre.Slapp av - Den som opplever stressperioder må samtidig være flink til å sette av perioder til rekreasjon. Dermed får man bedre kontroll over stresset. Få inn luftepauser, oppfordrer Solberg. - For deg som har arbeidsdager med mange og tette møter kan det være nyttig å legge inn fem minutters ekstra pause mellom møtene. Slik får du tid til å koble litt av. - Klarer du ikke å slappe av når du har anledning til det, bør det oppfattes som et faresignal. Stressmestring er viktig. Den gode kombinasjonen for arbeidsdagen er å være «god på» med også «god av». - Finn ut hva som fører til stress. Lytt til din egen kropp. Kjenn etter, sier stressforskeren, som mener at stress ofte er resultat av summen av beslastning over tid. Mange tar seg en røyk for å slappe av. Og det er for at man kortsiktig får en følelse av avslapning, men på lang sikt minsker evnen til god stressmestring. Dersom stress-symptomer og problemer ikke forsvinner selv om du reduserer på dine arbeidsoppgaver, kan det være nyttig å se på de indre typer stress. Prat med familie, venner eller kanskje en psykoterapeut hvis du har tyngre belastninger, foreslår Erik Solberg.