BELASTET MERKENAVN: E. coli-utbruddet ble til slutt sporet til Gildes morrpølser. Skandalen gikk hardt ut over renommeet for Gilde - som seinere samme år slo seg sammen med Prior og ble Nortura. Merkenavnet består imidlertid for konsernets storfe- og svineprodukter. Foto: HEIKO JUNGE/SCANPIX
BELASTET MERKENAVN: E. coli-utbruddet ble til slutt sporet til Gildes morrpølser. Skandalen gikk hardt ut over renommeet for Gilde - som seinere samme år slo seg sammen med Prior og ble Nortura. Merkenavnet består imidlertid for konsernets storfe- og svineprodukter. Foto: HEIKO JUNGE/SCANPIXVis mer

Livredde for Gilde-reprise

Kontrollrapportene saumfares på nytt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Etter at Folkehelseinstituttet i går slo nasjonal E. coli-alarm, har matvaregiganten Nortura svingt seg rundt for alvor. I selskapet, som ble til ved en sammenslåing av Gilde Norsk Kjøtt og Prior Norge, har de ikke glemt at det var Gildes morrpølser som var smittekilden for utbruddet i 2006, som rammet 18 småbarnsfamilier, og som kostet et barn livet.

- Vi går gjennom hygiene- og vedlikeholdsrapportene våre en gang til nå. Vi må finne ut av dette fortere enn svint, sier kommunikasjonsdirektør Nina Sundqvist til Dagbladet.no.

Én død
Sundqvist innehadde tilsvarende stilling i Gilde under den store opprullingen for tre år siden. Hun medgir at Nortura vil snu hver en stein for å bidra til å komme til bunns i årets utbrudd - som allerede har krevd et liv.

- Jeg vil understreke at vi så langt ikke har noen indikasjon på at våre anlegg er innblandet denne gangen - men med vår historikk tar vi ingen sjanser og samarbeider tett med Mattilsynet og Folkehelseinstituttet, som vi skal møte i dag.

Sundqvist avviser at Nortura gjennomførte spontane kontroller i dag, etter at smittealarmen gikk, slik det kan se ut som ut fra andre mediers dekning.

- Det stemmer ikke. 2006-utbruddet førte til at vi gikk i spissen for et nytt kontrollregime i hele næringen, med mange flere prøver enn før. Det vi gjør nå, er å saumfare rapportene fra allerede foretatte kontroller på nytt, for eventuelt å finne avvik vi kan ha oversett, sier kommunikasjonsdirektøren.

TAR INGEN SJANSER: Kommunikasjonsdirektør i Nortura, Nina Sundqvist, husker svært godt skandalen rundt Gildes morrpølser i 2006. - Vi har lært av forrige sak, sier hun til Dagbladet.no. Foto: NORTURA
TAR INGEN SJANSER: Kommunikasjonsdirektør i Nortura, Nina Sundqvist, husker svært godt skandalen rundt Gildes morrpølser i 2006. - Vi har lært av forrige sak, sier hun til Dagbladet.no. Foto: NORTURA Vis mer

Hardt rammet
Hun medgir at skandalen for tre år siden rammet Gilde hardt.

- Det hadde store økonomiske konsekvenser - men det vesentlige ved saken var selvsagt de 18 familiene som ble berørt, og de pårørende til gutten som døde, sier Sundqvist og understreker:

- Vår mat skal være trygg å spise. Det fortjener forbrukerne.