Livsfarlig turbulens

Turbulens er skadeårsak nummer én for flypassasjerer og kabinpersonale, og de mest ekstreme vindene tar liv.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ekstrem turbulens er en risiko også for norske flypassasjerer. Budskapet fra pilotene er soleklart: Bruk bestandig setebelte når du sitter i flysetet.

- Vanlig turbulens, slik vi har i Norge, er ikke normalt skadelig for fly og passasjerer. Men ekstreme situasjoner kan være farlige. Passasjerene kan komme til skade dersom man ikke er forberedt. Derfor er norske flyselskap påpasselige med å spenne fast passasjerene, sier Gerhard D. Pettersen, seksjonssjef for flyoperativ seksjon i Luftfartsinspeksjonen.

Fem døde

Og turbulens har tatt menneskeliv i Norge. Flyhavarikommisjonen konkluderte med at sterk vind og ekstrem turbulens var årsaken til at et Twin Otter-fly fra Widerøe styrtet i sjøen utenfor Værøy i 1990. Fem mennesker døde, og flyplassen på Værøy ble stengt etter granskingen av ulykken.

I 1995 ble en flyvertinne fra Widerøe skadd i foten etter at turbulens slengte henne i kabingulvet.

Braathens har de siste årene opplevd flere episoder der flypersonale har blitt skadd av at fly har blitt ristet i lufta. Ved innflyging til Bodø ble en flyvertinne kastet i taket, før hun falt i gulvet og brakk beinet, En flyvertinne skadde seg under turbulens ved innflyging til Vigra utenfor Ålesund for noen år siden. Også SAS har fått kabinpersonale skadd under turbulens.

Ikke vær redd

- I vår del av verden er ikke noe å være redd for. Værforholdene er ikke så ekstreme som for eksempel i Østen. Pilotene kjenner områdene med turbulens godt, og planlegger flygingen slik at man unngår den verste turbulensen. Budskapet til publikum er likevel: Sitt fastspent når du sitter i setet. Det er en enkel livsforsikring mot unødvendig skade, sier sjefflyger Svenn Oddli i SAS.

Både Widerøe, Braathens og SAS innstiller fra tid til annen flyginger fordi turbulensen på ruten er for ekstrem.

Svein Solberg, operativ direktør i Braathens, tar turbulens på alvor.

- Ekstrem turbulens er ikke et vanlig fenomen. Men det er viktig for oss, spesielt om vinteren, å ta alle forholdsregler. Turbulensen kan komme plutselig, og både piloter og passasjerer blir overrasket. Det er ingen fare for flyet, men det er ubehagelig. Noen av passasjerene blir engstelige. Det viktigste er at de er fastspent, sier Solberg.

Bjørn Sælensminde, sjefflyger i Widerøe, mener at det er viktig for pilotene å varsle passasjerene om forventet turbulens.

- Flygerne bør orientere passasjerene om at de kan forvente urolig luft.

Da blir de mindre urolige, og klare i kroppen når det begynner å riste, sier han.