TRENER TIL GULL: Det amerikanske forsikringsselskapet John Hancock Insurance deler kundene inn i fire kategorier - bronse, sølv, gull eller platina - etter poengene de oppnår gjennom trening og screening og å kjøpe sunn mat. Yoga er blant aktivitetene forsikringsselskapet anbefaler. Foto: Shutterstock/NTB scanpix
TRENER TIL GULL: Det amerikanske forsikringsselskapet John Hancock Insurance deler kundene inn i fire kategorier - bronse, sølv, gull eller platina - etter poengene de oppnår gjennom trening og screening og å kjøpe sunn mat. Yoga er blant aktivitetene forsikringsselskapet anbefaler. Foto: Shutterstock/NTB scanpixVis mer

Livsforsikringsselskap i USA gjør helse-rapportering obligatorisk

Livsforsikringskunder i USA må rapportere om egen helse og trening

Også i Norge kan det bli aktuelt å koble helse- eller treningsdata til forsikringspriser.

Ikke nok med at trening og et sunnere kosthold kan få folk i bedre form.

I det amerikanske livsforsikringsselskapet John Hancock Insurance gir det dessuten kundene lavere premier - hvis de rapporterer om dokumenterte aktiviteter.

Fra onsdag i uka som var, er trenings- og helseprogrammet «Vitality» obligatorisk i selskapets nye livsforsikringer.

Det gjør Datatilsynets direktør Bjørn Erik Thon betenkt.

- Hvis dette blir standarden i forsikringsbransjen, er det ikke snakk om forsikring lenger, da er det individuell prising, sier Thon til Dagbladet.

- Holder meg gående

Han tror obligatorisk deltakelse i slike programmer kan gi uheldige effekter.

- Det vil bety at de som har arvelig sykdom, sliter med overvekt, har vært utsatt for skader eller ulykker, kanskje de som trenger forsikring mest, vil få en så høy premie at de like gjerne kan bli selvassurandører og putte pengene i banken, sier Thon.

SKEPTISK: Direktør Bjørn Erik Thon i Datatilsynet synes ikke helserapportering bør være obligatorisk for forsikringskunder. Foto: Mariam Butt / NTB scanpix
SKEPTISK: Direktør Bjørn Erik Thon i Datatilsynet synes ikke helserapportering bør være obligatorisk for forsikringskunder. Foto: Mariam Butt / NTB scanpix Vis mer

Et ektepar som New York Times har snakket med, Brian og Carla Restid, er derimot begeistret over muligheten til å spare penger ved å holde seg i form.

Straks de står opp om morgenen, setter de skrittellerne i gang.

- Det ga meg en måte å holde meg gående, sier Carla Restid (67), som nå går 10000 skritt de fleste dager - dobbet så mye som før hun begynte med Vitality-programmet.

Resultatene rapporterer hun til forsikringsselskapet. I en brosjyre oppgir John Hancock Insurance at medlemmer i Vitality PLUS i gjennomsnitt går 9323 skritt om dagen, mot gjennomsnittsamerikanerens 5000 skritt.

- Heftig etisk diskusjon

Torgeir Waterhouse, direktør for internett og nye medier i IKT-Norge, frykter at forsikringspriser kan bli basert på opplysninger som egentlig ikke er relevante.

- Dette åpner en ganske heftig etisk diskusjon. Du kan ha to mennesker som går nøyaktig like mange skritt hver dag, hvor den ene bare spiser smult, og den andre spiser gulrøtter og har et sunt og godt kosthold, sier Waterhouse.

SKREKKSCENARIO: - Kan du havne i en situasjon der live datastrøm av EKG fra smart-klokken din gjør at du ikke får boliglån, spør Torgeir Waterhouse i IKT-Norge
SKREKKSCENARIO: - Kan du havne i en situasjon der live datastrøm av EKG fra smart-klokken din gjør at du ikke får boliglån, spør Torgeir Waterhouse i IKT-Norge Vis mer

Dette frykter han ikke vil fanges opp, hvis det som rapporteres er antall skritt.

Han mener forbrukermyndighetene må komme på banen, og blant annet avgjøre hvilke opplysninger forsikringsselskapene kan samle inn etter Personopplysningsloven.

Ifølge Waterhouse reiser John Hancocks praksis en mengde spørsmål, for eksempel om forsikringsselskapene forstår de dataene de bruker.

- Forstår de hvordan de skal sikre dem så de ikke havner hos uvedkommende? Hvilke avtaler er det mellom aktørene? Kan du havne i en situasjon der live datastrøm av EKG fra smart-klokken din gjør at du ikke får boliglån?

Bronse- og platina-kunder

I John Hancock Insurance får kundene «Vitality points» for skrittmengde og annen bekreftet informasjon om trening og helse.

I et svar på vanlige spørsmål som firmaet har lagt ut på internett står det at kundene får poeng for daglige sunnhetsaktiviteter, som trening, å ta en årlig helsescreening, og å la være å røyke.

Brooks Tingle, sjef for John Hancock Insurance, legger ikke skjul på at vitsen er å tjene mer penger.

- Jo lenger folk lever, jo mer penger tjener vi, sier Tingle til New York Times.

I en brosjyre forklarer firmaet at kundene inndeles i fire kategorier - bronse, sølv, gull eller platina - alt etter hvor mange Vitality-poeng de oppnår.

Poengene avgjør rabattene de får, på forsikringspremien, varer, hotellrom og treningsutstyr.

EKG og nattesøvn

Kundene får dessuten kjøpe Apple Watch på avbetaling. Denne «smartklokka» har puls- og skritteller, og kan også beregne kaloriforbruket.

Prisen de må ut med i måneden, avhenger av deres egen målte aktivitet.

- Den siste versjonen av Apple Watch, har også EKG, sier Torgeir Waterhouse. Han påpeker at dette gir presis informasjon om kundens hjerte.

- Det er her alt dette virkelig begynner å bli vanskelig.

Han forklarer at det ikke er EKG i seg selv som gjør det vanskelig, men at presisjonsnivået stadig blir høyere.

- Der hvor det i startfasen kanskje bare er antall skritt du har gått per et døgn, kan vi ende opp med en helt annen situasjon, hvor de får antall timer du har sovet per natt, hvor godt du egentlig har sovet og så videre. Så kan det samkjøres med transaksjonsdata, så de ikke bare ser hvilken mat du har kjøpt, men hva annet du har brukt tid og penger på, sier Waterhouse.

- Problematisk, mener Thon

Bjørn Erik Thon forteller at Datatilsynet har hatt saker som likner, men at det i Norge har handlet om bilforsikring. Kundenes kjøreatferd er det som har blitt kartlagt.

Måling av kundenes atferd er ikke nødvendigvis i strid med loven.

INTERESSERT: - Tiltak som bidrar til forebygging er er noe vi er interessert i å se på. Samtidig skal den enkeltes opplysninger ivaretas, sier daglig leder Idar Kreutzer i Finans Norge.


Foto: Berit Roald / NTB scanpix
INTERESSERT: - Tiltak som bidrar til forebygging er er noe vi er interessert i å se på. Samtidig skal den enkeltes opplysninger ivaretas, sier daglig leder Idar Kreutzer i Finans Norge. Foto: Berit Roald / NTB scanpix Vis mer

- Et langt stykke på vei vil det være tillatt å gjøre dette, om det bygger på klare samtykker, og det finnes alternativer, sier Thon til Dagbladet.

- I John Hancock Insurance krever de det av alle sine forsikringstakere?

- Ja, og det er da det begynner å bli problematisk, hvis det er obligatorisk, sier han.

Han mener forsikringsbransjen i Norge bør følge utviklingen nøye, så de ikke undergraver sitt eget produkt.

- Men det er også noe som lovgiver må følge med på, for forsikring er jo et nødvendighetsprodukt i en del sammenhenger, sier Thon. Han nevner bil-, brann-, og reiseforsikring som eksempler på dette.

- Kan være mye verdt

Folk står fritt til å sende inn personlige opplysninger til forsikringsselskapene - «hvis det er noe som de virkelig vil gjøre» - men Thon ber dem være oppmerksom på at opplysningene kan bli delt med tredjeparter.

- Disse opplysningene kan være mye verdt for ett selskap, men kan være like mye verdt i et annet marked, sier Bjørn Erik Thon.

Idar Kreutzer, daglig leder i bransjeorganisasjonen Finans Norge, tror ikke tvungen rapportering av skrittmengde og andre trenings- og helseopplysninger, er aktuelt for norske forsikringskunder.

- Å gjøre en slik løsning obligatorisk, tror jeg ikke er særlig sannsynlig i Norge, sier Kreutzer til Dagbladet.

Å rapportere inn for eksempel helse- eller treningsdata og koble det til prising av forsikringer, er derimot aktuelt også her i landet.

- Tiltak som bidrar til forebygging er er noe vi er interessert i å se på. Samtidig skal den enkeltes opplysninger ivaretas, og det må være åpenhet rundt rammer og kriterier, sier Idar Kreutzer.

Han legger til at det i Norge er strenge grenser for personvern .