REAGERER: LO-sekretær Trude Tinnlund mener det er å gjøre ungdom en bjørnetjeneste å senke kompetansekravene i fagopplæringen. Foto: Trond Isaksen
REAGERER: LO-sekretær Trude Tinnlund mener det er å gjøre ungdom en bjørnetjeneste å senke kompetansekravene i fagopplæringen. Foto: Trond IsaksenVis mer

LO: - Frp degraderer yrkesfagene

LO-sekretær Trude Tinnlund mener Sylvi Listhaug ikke forstår hva det dreier seg om.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Frp-statsråden, som leder partiets kunnskaps- og familieutvalg, ønsker en ny skolereform mer tilpasset næringslivets behov.

- Nesten halvparten av elevene dropper ut fra yrkesfag. I tjue år har vi snakket om at det er for mye unyttig teori i yrkesutdanningen, sier Sylvi Listhaug i et intervju med Dagbladet i dag.

Mindre verdt LO reagerer på Listhaugs argumentasjon.

- Det hun gjør her er å degradere yrkesfagene, og gjøre dem mindre verdt ved å senke kompetansen, sier Trude Tinnlund.

- Det er ikke det yrkesfagene trenger. Vi har lenge etterlyst yrkesretting av teorifagene, men uten å senke kompetansenivået.

- Den selvstendige norske fagarbeideren er og har vært et konkurransefortrinn for Norge. Vi er gode, noe også årets WorldSkills viser, der våre ungdommer kom hjem med to gull og 12 medal of excellence i konkurranse med 60 andre nasjoner.

- Vi må rett og slett slutte å si at det er så mye galt med norsk fagutdanning, for det er ikke sant, sier Tinnlund.

Omstillingen LO-sekretæren peker på at kravene til kunnskap og kompetanse blir stadig høyere i arbeidslivet.

- Dagens arbeidsmarkedssituasjon viser at vi trenger fagfolk som er omstillingsdyktige. Å senke kompetansenivået i fagopplæringen er å gjøre våre ungdommer en bjørnetjeneste og vil være et skikkelig bomskudd, sier hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Frafallet Tinnlund minner om at LO lenge har krevd at fagopplæringen må yrkesrettes, også på grunnskolen.

- Frafallsproblematikken handler ikke om at det er for høye kompetansekrav i yrkesopplæringen.

- Det handler om flere ting: Mangel på læreplasser, behov for tidlig innsats fordi flere kommer fra grunnskolen med store hull i basiskompetansen, samt behov for flere sosialfaglige ressurser inn i skolen for å ta tak i dem som sliter, sier Tinnlund.

- Dessuten trenger vi mer individuell tilrettelegging av utdanningsløpet som i dag prøves ut gjennom ulike vekslingsmodeller mellom skole og praksis.

- Vi må synliggjøre bedre at yrkesfagene er en sentral utdanningsretning som gir ungdom muligheter videre. Vi må bygge yrkesfagveien fra grunnskolen gjennom videregående og helt opp til høyere yrkesfagutdanning, sier LO-sekretæren.

Gjennomgangen Tinnlund understreker at fag- og yrkesopplæring er et trepartssamarbeid, forankret i ILO-konvensjonen.

- Nå foregår det en gjennomgang av tilbudsstrukturen, noe som er kommet på plass etter Stortingsmelding 20, som den rødgrønne regjeringen sto bak.

- Faglig råd jobber nå med dette, men Solberg-regjeringen har insistert på å opprette ekspertgrupper ved siden av, sier Trude Tinnlund.