OPPRYDNING: Jørn Eggum, den mektige LO-bossen i Fellesforbundet med 140.000 medlemmer i ryggen, mener det trengs en grundig opprydning i restaurantbransjen. Foto: Gunnar Ringheim / Dagbladet
OPPRYDNING: Jørn Eggum, den mektige LO-bossen i Fellesforbundet med 140.000 medlemmer i ryggen, mener det trengs en grundig opprydning i restaurantbransjen. Foto: Gunnar Ringheim / DagbladetVis mer

O'Learys-saken

LO-boss: - Hvorfor grep ikke Arbeidstilsynet inn?

Jørn Eggum mener det er uholdbart at ikke Arbeidstilsynet rykker ut når restaurantansatte melder fra om horrible tilstander.

Forbundsleder Jørn Eggum i Fellesforbundet er opprørt over hvordan restaurantansatte behandles i sportsrestauranten O'Learys i Oslo, og spør:

- Hvorfor grep ikke Arbeidstilsynet inn? Dessverre er ikke manglende arbeidskontrakter og manglende overtidsbetaling enestående. Bransjen har velfortjent dårlig rykte. Mange av rapportene vi får inn om dårlige arbeidsforhold er fra Franchise-restauranter, der kjedene ikke har gitt driverne god nok opplæring og oppfølging, sier Jørn Eggum.

Ba om LO-hjelp

Dagbladet skrev lørdag om sportsrestauranten O’Learys, der en rekke ansatte har bedt om hjelp fra LO.

Her er noen av klagepunktene:

  • O’Learys nektet å sende inn NAV-skjemaer om sykmelding, som førte til at servitører måtte gå fra leiligheten sin på grunn av pengemangel.
  • Manglende arbeidskontrakter.
  • Manglende overtidsbetaling.
  • Lange vakter på 14-15 timer, uten pause.
  • Lemfeldig behandling av ansatte, som kunne bli bedt om å gå hjem før vakta var over uten betaling eller tilkalt for å komme på jobb på kort varsel. De som nektet, mistet vakter.
  • Utskjelling av ansatte i påhør av kunder.
  • Grove sms’er om ansatt sendt til kollega.

Utnytter

Merethe Solberg leder i Fellesforbundet, avd. 10, hotell og restaurant, i Oslo har håndtert O’Learys-saken. Hun mener at Arbeidstilsynet fraskriver seg ansvaret for å følge opp.

- Da to av de ansatte møtte personlig opp hos Arbeidstilsynet og fortalte om hvordan O’Learys behandlet dem, fikk de beskjed om at Arbeidstilsynet ikke hadde kapasitet til å kontrollere restauranten. Vi henvendte oss skriftlig til Arbeidstilsynet om saken for mange måneder siden, men har ikke fått svar.

- Om ikke Arbeidstilsynet tar tak i slike useriøse arbeidsforhold vil arbeidsgivere fortsette å gjøre som det passer dem, fordi det ikke får noen konsekvenser, sier Solberg.

Systemproblem

LO-boss Jørn Eggum minner om at vi har en sterk arbeidslivslovgivning i Norge og et arbeidstilsyn som skal kontrollere at alt går riktig for seg.

- Når ansatte kontakter Arbeidstilsynet, og ikke får respons, har vi et systemproblem. Om det skyldes for lite ressurser eller manglende vilje, vet jeg ikke. At Arbeidstilsynet unnlater å rykke ut for å undersøke restauranter når utenlandske ansatte har tatt mot til seg og meldt fra om horrible tilstander, som på O’Learys, er uholdbart, sier Jørn Eggum.

Arbeidstilsynet: - Burde reagert

Morten Kjerstad Larsen, tilsynsleder i Arbeidstilsynet i Oslo, opplyser at Arbeidstilsynet får inn 8000 tips hvert år og har gjennomført over 5000 tilsyn i overnattings- og serveringsbransjen siden 2015.

- Vi prioriterer denne bransjen høyt. De arbeidsforholdene som de ansatte beskriver i Dagbladet burde vi ha reagert på rimelig raskt, fordi det er gjenkjennelige temaer i restaurantbransjen, sier Morten Kjerstad Larsen.

Tilsynslederen medgir at det kan skje glipper også hos Arbeidstilsynet.

- Den informasjonen som kommer fram i Dagbladet om restaurantansattes møte med Arbeidstilsynet er ikke ok. Vi kommer til å forfølge det internt. Jeg kjenner meg ikke igjen i at Arbeidstilsynet skal ha svart ansatte at vi ikke har kapasitet. Men jeg kommer uansett til å bringe dette opp med inspektørene våre i restaurantbransjen for å sikre at vi kommuniserer tydelig, for å se om vi har noe å lære, sier Morten Kjerstad Larsen.

Som poengterer at Fellesforbundet har alle muligheter til å ta direkte kontakt med ledelsen i Arbeidstilsynet.

Bøter på 100.000 kr

Tilsynslederen opplyser at Arbeidstilsynet i tida framover vil intensivere kontrollen av serveringsbransjen.

- Vi kommer til å øke bruken av overtredelsesgebyr, på følgende brudd: Manglende oversikt over ansattes arbeidstid, lange dager og ukentlige vakter, manglende utbetaling av allmenngjort lønn og overtidstillegg.

- Virksomhetene vil kunne ilegges bøter i størrelsesorden fra 50.000 kr til langt over 100.000 kroner avhengig alvorligheten og virksomhetens økonomi, opplyser Morten Kjerstad Larsen, tilsynsleder i Arbeidstilsynet i Oslo.

- Pinlig for oss i LO

Bare 2000 av Fellesforbundets 140.000 medlemmer jobber i restaurantbransjen.

- Det sier sitt. For oss i LO er det jo pinlig at selv ikke i restaurantene rundt borgen vår på Youngstorget har vi klart å organisere mange nok til å kreve tariffavtaler med bedriftene. Derfor har vi nå lagt på bordet ekstra ressurser for å rekruttere nye medlemmer, sier han.

Utfordrer motparten

Jørn Eggum hevder at NHO svikter og burde gjort mer for å få orden på restaurantbransjen.

- Vi savner at vår arbeidsgivermotpart, NHO Reiseliv, tar affære. De er opptatt av seksuell trakassering, som er vel og bra. Men NHO Reiseliv bryr seg lite om lønns- og arbeidsforhold. Det mener de restaurantene selv må styre.

- Jeg mener Fellesforbundet og NHO sammen burde iverksette kursing av restaurantsjefene, tilby dem grunnleggende opplæring i hvilke lover og regler som gjelder i norsk arbeidsliv, sier forbundslederen.

NHO: - Vi bryr oss like mye

Magne Kristensen, direktør for juridisk avdeling i NHO Reiseliv, mener at Jørn Eggum tar feil ved å hevde at NHO svikter i disse spørsmålene.

- Eggum sier vi ikke bryr oss om lønns- og arbeidsforhold. Sannheten er at vi bryr oss akkurat like mye om dette som Fellesforbundet gjør, selv om vi representerer forskjellige parter. Arbeidsgivere plikter å følge arbeidslivets regler, og alle er tjent med gode og ryddige arbeidsforhold, sier Magne Kristensen.

Han poengterer at den omtalte bedriften ikke har medlemskap i NHO Reiseliv, og at NHO Reiseliv derfor ikke er kjent med arbeidsforholdene i restauranten.

- Vi driver med kursing og veiledning om arbeidslivets regler kontinuerlig overfor våre medlemsbedrifter. Vi har imidlertid ikke innflytelse over bedrifter som ikke er med i NHO Reiseliv, sier direktør Magne Kristensen.