Forbundsleder Jørn Eggum i Fellesforbundet er opprørt over hvordan restaurantansatte behandles i sportsrestauranten O'Learys i Oslo, og spør:
- Hvorfor grep ikke Arbeidstilsynet inn? Dessverre er ikke manglende arbeidskontrakter og manglende overtidsbetaling enestående. Bransjen har velfortjent dårlig rykte. Mange av rapportene vi får inn om dårlige arbeidsforhold er fra Franchise-restauranter, der kjedene ikke har gitt driverne god nok opplæring og oppfølging, sier Jørn Eggum.
Ba om LO-hjelp
Dagbladet skrev lørdag om sportsrestauranten O’Learys, der en rekke ansatte har bedt om hjelp fra LO.
Her er noen av klagepunktene:
- O’Learys nektet å sende inn NAV-skjemaer om sykmelding, som førte til at servitører måtte gå fra leiligheten sin på grunn av pengemangel.
- Manglende arbeidskontrakter.
- Manglende overtidsbetaling.
- Lange vakter på 14-15 timer, uten pause.
- Lemfeldig behandling av ansatte, som kunne bli bedt om å gå hjem før vakta var over uten betaling eller tilkalt for å komme på jobb på kort varsel. De som nektet, mistet vakter.
- Utskjelling av ansatte i påhør av kunder.
- Grove sms’er om ansatt sendt til kollega.
Utnytter
Merethe Solberg leder i Fellesforbundet, avd. 10, hotell og restaurant, i Oslo har håndtert O’Learys-saken. Hun mener at Arbeidstilsynet fraskriver seg ansvaret for å følge opp.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger