- ULOVLIG: «Etter hva vi kjenner til har Norwegian siden 16. juni 2015 brukt flyvende personell uten oppholdstillatelse i Norge i strid med utlendingsforskriften», skriver LO-advokat Imran Haider til Utlendingsdirektoratet. Advokaten opptrer på vegne av Norsk Cockpit Forbund, her representert av lederen Rune Sundland. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
- ULOVLIG: «Etter hva vi kjenner til har Norwegian siden 16. juni 2015 brukt flyvende personell uten oppholdstillatelse i Norge i strid med utlendingsforskriften», skriver LO-advokat Imran Haider til Utlendingsdirektoratet. Advokaten opptrer på vegne av Norsk Cockpit Forbund, her representert av lederen Rune Sundland. Foto: Berit Roald / NTB scanpixVis mer

LO-forbund mener Norwegian flyr ulovlig

Risikerer politianmeldelse for å la utenlanske besetninger fly norskregistrerte fly.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Seks av Norwegians Boeing Dreamliner-fly ble i sommer omregistrert til Norge, men flyr fortsatt med thailandske/amerikanske besetninger.

Det mener LO-forbundet Norsk Cockpit Forbund er i strid med loven.

- Vi kommer fortløpende til å vurdere en politianmeldelse, sier lederen Rune Sundland til Dagbladet.

Ny flanke Ifølge ham kan beslutningen bli tatt på et styremøte 24.-25. august - eller enda før hvis LO-forbundet finner «klokkerene beviser».

Med Norsk Cockpit Forbunds trussel er en ny flanke åpnet i striden om Norwegian-sjef Bjørn Kjos' prestisjeprosjekt framfor noe:  Langdistanseflygningene til USA. I snart to år har Norwegians irske datterselskap strevd med å få en tillatelse fra det amerikanske Transportdepartementet (DOT).

Søknaden har møtt innbitt motstand fra andre flyselskaper og fagforeninger som frykter at Norwegians bruk av bemanningsselskaper i blant annet Singapore skal underminere amerikanske og europeiske arbeidslivsstandarder.

Nå ser det ut til at heller ikke en omregistrering av flyene til Norge vil gi noen smertefri løsning på problemet.

Varsler kamp - Det er snakk om hva slags arbeidsliv vi skal ha, sier Rune Sundland, som mener det dreier seg om en form for subsidier hvis norske myndigheter lar Norwegian bevege seg på siden av regelverket.

Sundland varsler kamp for  hindre at lavere lønnet utenlandsk arbeidskraft på norskregistrerte fly skal undergrave det han mener er sentrale norske arbeidslivsprinsipper.

«Det faller på sin egen urimelighet å påstå at Norwegian undergraver norske arbeidslivsbestemmelser. Amerikanske medarbeidere i New York eller Fort Lauderdale får selvfølgelig amerikanske lønns- og arbeidsbetingelser. Våre britiske medarbeidere i London får selvfølgelig britiske lønns- og arbeidsbetingelser», kommenterer Norwegians kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen.

Han bekrefter at seks av Norwegians åtte Boeing Dreamlinere nå er registrert i Norge og at de har thailandsk/amerikansk besetning, men at disse besetningene brukes utenfor Norge.

«Norsk territorium» I et brev til Utlendingsdirektoratet (UDI) skrev LO-advokat Imran Haider nylig at «etter hva vi kjenner til har Norwegian siden 16. juni 2015 brukt flyvende personell uten oppholdstillatelse i Norge i strid med utlendingsforskriften § 1-1 første ledd bokstav h».

Han skriver at norsk-registrerte luftfarttøy etter folkeretten er å anse som «norsk territorium».

RISIKERER POLITIANMELDELSE: Norwegian-sjef Bjørn Kjos risikerer å få en politianmeldelse av sitt selskap på bordet i løpet av få dager. Her er Kjos etter at den 11 dager langen streiken med pilotene var over i mars i år. Foto: Thomas Rasmus skaug / Dagbladet
RISIKERER POLITIANMELDELSE: Norwegian-sjef Bjørn Kjos risikerer å få en politianmeldelse av sitt selskap på bordet i løpet av få dager. Her er Kjos etter at den 11 dager langen streiken med pilotene var over i mars i år. Foto: Thomas Rasmus skaug / Dagbladet Vis mer

Dermed mener advokaten, som opptrer på vegne av Norsk Cocpit Forbund, at det ifølge gjeldende rett gjelder et «krav om oppholdstillatelse for norsk-registrerte luftfarttøy også ved internasjonale flyvninger».

Ikke-svar fra UDI Ifølge Luftfartstilsynet er ikke norskregistrerte fly «uten videre» å  anse som norsk territorium.

«Det må avgjøres i forhold til hvert enkelt rettsområde og i forhold til hver enkelt lov, om norskregistrert luftfartøy skal anses som «norsk territorium» og omfattet av den aktuelle loven», skriver kommunikasjonsrådgiver Marit Kvarum, og henviser til utlendingsmyndighetene når det gjelder saken om oppholdstillatelser.

Utlendingsdirektoratet svarer ikke på Dagbladets skriftlige spørsmål om hvorvidt det kreves oppholdstillatelser for personell på norskregistrerte fly, men skriver at de har invitert Norwegian til et møte for å undersøke de faktiske forholdene rundt bruken av utenlandsk arbeidskraft.

I sitt brev skriver LO-advokat Imran Haider at UDI delte hans syn på at det kreves oppholdstillatelse under et møte 24. juni.

Mulig søksmål Norwegians kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen framholder overfor Dagbladet at Norwegian allerede har varslet et mulig søksmål mot staten hvis regjeringen følger forrige regjerings tolkning av den «særnorske utlendingsforskriften».

Ifølge Sandaker-Nielsen innebærer denne tolkningen et «krav om at alle ikke-europeere som jobber på et norskregistrert fly skal ha arbeids- og oppholdstillatelse for å lande i Norge, overnatte på hotell og deretter fly tilbake til eksempelvis USA.»