I BURGER-KONFLIKT: Jens Ulltveit-Moe mener selv at han er ført bak lyset, og har nå sagt opp samtlige renholdskontrakter med Nenad Renhold. Her fra lanseringen av Fedon-burgeren i 2005. Foto: BJØRN LANGSEM/DAGBLADET
I BURGER-KONFLIKT: Jens Ulltveit-Moe mener selv at han er ført bak lyset, og har nå sagt opp samtlige renholdskontrakter med Nenad Renhold. Her fra lanseringen av Fedon-burgeren i 2005. Foto: BJØRN LANGSEM/DAGBLADETVis mer

LO-forbund om burger-striden: - Ulltveit-Moe har ikke gjort jobben sin

Ulovelige arbeidsforhold avslørt hos Burger King-vaskere for andre gang på tre år.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - Her har ikke Burger King og Jens Ulltveit-Moe gjort jobben sin, og det er oppsiktsvekkende at de på nytt kommer i offentlighetens søkelys på grunn av påstått utnyttelse av arbeidskraft, sier distriktssekretær i LO-forbundet Norsk Arbeidsmandsforbund, Geir Gamborg Nielsen til Dagbladet.

Gjennom Umoe Restaurants AS eier Jens Ulltveit-Moe (72) Burger King-restaurantene i Norge. I går skrev Dagbladet om den bitre konflikten mellom Burger King, og selskapet som vasket restaurantene, Nenad Rehold.

Avdekket lovbrudd Arbeidstilsynet har avdekket en rekke lovbrudd hos renholdsselskapet, og LO mener at Nenad Renhold, som vasket for Burger King, har drevet «grov utnyttelse av utenlandsk arbeidskraft». De ansatte skal ha jobbet gratis eller for helt ned til 35 kroner i timen.

Kjendismilliardær Jens Ulltveit-Moe (72) mener selv at han er ført bak lyset, og har nå sagt opp samtlige renholdskontrakter med selskapet.

Selv mener Nenad Renhold at de ikke har gjort noe galt, og de avviser påstandene fra Ulltveit-Moe, LO og de ansatte.

Andre gang Dette er andre gang Dagbladet avdekker lovbrudd hos renholdsfirmaet som vasker Burger King-restaurantene.

I 2012 avslørte Dagbladet at en fembarnsfar vasket Burger Kings lokaler for helt ned i 36 kroner i timen. Burger Kings renholdere ble utsatt for systematisk underbetaling, konkluderte Arbeidstilsynet seinere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Som eier har Jens Ulltveit-Moe et betydelig ansvar for hva som foregår i virksomheten. Dette viser at de ikke har sjekket dette godt nok, sier Gamborg-Nielsen.

Lovpålagt plikt Renholdsbransjen er allmenngjort, det vil si at de som vasker har rett på en lovpålagt minstelønn. Alle oppdragsgivere er lovpålagt å sjekke lønns- og arbeidsvilkårene i selskapene de kjøper tjenestene av, den såkalte påseplikten. Det betyr at Jens Ulltveit-Moe og Burger King har plikt til å sjekke at renholdsselskapene følger loven og betaler de ansatte lovpålagt minstelønn.

Det mener Ulltveit-Moe og Burger King at de har gjort, og at de er ført bak lyset av Nenad Renhold. De viser også til at Arbeidstilsynet ved en annen anledning mente selskapet hadde en god oppfølging av påseplikten.  

«I dette konkrete tilfellet er vi blitt ført bak lyset av vår leverandør. Nenad Renhold har overfor oss bekreftet at de oppfyller våre krav. De timelister vi er forelagt og den timelønn vi er blitt lovet utbetales den enkelte renholder stemmer ikke med de faktiske forhold», sa Ulltveit-Moe til Dagbladet.

Gamborg-Nielsen mener Ulltveit-Moe og Burger King ikke har tatt ansvaret alvorlig nok.

- Her har Ulltveit-Moe tjent gode penger på å bruke et selskap som kan ha brutt loven. Det er helt klart at Ulltveit-Moe ikke har vært bevisst sitt eget ansvar når han ikke har sjekket dette bedre, sier Gamborg-Nielsen.

KRITISERER ULLTVEIT-MOE: - Her har ikke Burger King og Jens Ulltveit-Moe gjort jobben sin, sier distriktssekretær i LO-forbundet Norsk Arbeidsmandsforbund, Geir Gamborg Nielsen til Dagbladet. Foto: TORBJØRN BERG/DAGBLADET
KRITISERER ULLTVEIT-MOE: - Her har ikke Burger King og Jens Ulltveit-Moe gjort jobben sin, sier distriktssekretær i LO-forbundet Norsk Arbeidsmandsforbund, Geir Gamborg Nielsen til Dagbladet. Foto: TORBJØRN BERG/DAGBLADET Vis mer