PÅ POLITIETS BORD: Norwegians bruk av asiatiske mannskaper på sine norskregistrerte langdistansefly av typen Boeing Dreamliner havner på politiets bord. Norsk Cockpit Forbunds leder Rune Sundland leverer kommende uke inn en politianmeldelse. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
PÅ POLITIETS BORD: Norwegians bruk av asiatiske mannskaper på sine norskregistrerte langdistansefly av typen Boeing Dreamliner havner på politiets bord. Norsk Cockpit Forbunds leder Rune Sundland leverer kommende uke inn en politianmeldelse. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpixVis mer

LO-forbund politianmelder Norwegians bruk av asiatiske besetninger

- Må prøve å få sysselsatt Europa, mener Norsk Cockpit Forbunds leder Rune Sundland.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Etter at Norwegian i sommer omregistrerte seks Boeing 787 Dreamliner-fly til Norge, men beholdt asiatiske/amerikanske besetninger, mener LO-forbundet Norsk Cockpit Forbund at flyselskapet bryter loven.

- Vi har vedtatt at vi kommer til å gå til politianmeldelse, sier lederen Rune Sundland. Han sier at anmeldelsen vil bli innlevert i løpet av kommende uke.

For knappe tre uker siden sa han til Dagbladet at forbundet «fortløpende» vurderte en anmeldelse.

- Klare beviser Forbundets jurister mener norskregistrerte fly er å anse som norsk territorium og at det dermed kreves besetninger med gyldig norsk oppholdstillatelse - selv om flyene brukes utenfor Norge.

- Bevisene er ganske klare, og Norwegian har jo innrømmet at de bruker utlendinger, sier Sundland.

Ifølge Luftfartstilsynet må det avgjøres i forhold til hver enkelt lov om et norskregistrert fly er å anse som norsk territorium. Utlendingsdirektoratet opplyste i midten av august å være i gang med undersøkelser i saken.

- Urimelig Dreamliner-flyene brukes i Norwegians langdistanseflygninger, som er Norwegian-sjef Bjørn Kjos' prestisjeprosjekt framfor noe.

Selv om flygningene til blant annet Bangkok og New York har blitt svært populære, har Norwegian også møtt massiv motstand fra fagforeninger og andre som frykter sosial dumping og tapte arbeidsplasser når mannskaper fra Asia tas i bruk.

- LOVBRUDD: Etter at Norwegian i sommer omregistrerte seks Dreamliner-fly til Norge, men beholdt asiatiske/amerikanske besetninger, mener Norsk Cockpit Forbunds leder Rune Sundland at flyselskapet bryter loven. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
- LOVBRUDD: Etter at Norwegian i sommer omregistrerte seks Dreamliner-fly til Norge, men beholdt asiatiske/amerikanske besetninger, mener Norsk Cockpit Forbunds leder Rune Sundland at flyselskapet bryter loven. Foto: Berit Roald / NTB scanpix Vis mer

Rune Sundland mener EU-borgere må brukes på disse flyene.
- Det virker underlig at man skal løse noe som helst ved å bruke asiater. Vi må prøve å få sysselsatt Europa, sier Rune Sundland.

- Norwegian er vel et av flyselskapene som har bidratt med størst ny sysselsetting i europeisk luftfart de siste årene gjennom etablering av baser i UK og Spania - og i tillegg kommer arbeidsplasser som skapes gjennom økt turisme, så det utspillet faller fullstendig på sin egen urimelighet, repliserer Norwegians kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen.

Mulig søksmål Norwegian har tidligere varslet et mulig søksmål mot staten hvis forrige regjerings tolkning av utlendingsforskriften opprettholdes. Denne tolkningen innebærer ifølge Sandaker-Nielsen at «at alle ikke-europeere som jobber på et norskregistrert fly skal ha arbeids- og oppholdstillatelse for å lande i Norge, overnatte på hotell og deretter fly tilbake til eksempelvis USA.»

PRESTISJESATSING: Langdistanseflygningene er Norwegian-sjef Bjørn Kjos' (foran) prestisjeprosjekt framfor noe. Nå politianmeldes selskapet for bruk av utenlandsk besetning uten norsk oppholdstillatelse på norskregistrerte fly. Foto: Øistein Norum Monsen / Dagbladet
PRESTISJESATSING: Langdistanseflygningene er Norwegian-sjef Bjørn Kjos' (foran) prestisjeprosjekt framfor noe. Nå politianmeldes selskapet for bruk av utenlandsk besetning uten norsk oppholdstillatelse på norskregistrerte fly. Foto: Øistein Norum Monsen / Dagbladet Vis mer