Lockheed Martin føler seg utskjelt i Norge

Våpengiganten frustrert over norsk pengefokus, og mener politikerne har glemt hva de kjøper.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Les også: - Jeg har aldri truet Norge

    (Dagbladet.no): Den amerikanske våpengiganten Lockheed Martin fortviler over Norges holdning i jagerflysaken.

    Toppsjefen for selskapets jagerflyprogram Joint Strike Fighter (JSF), Tom Burbage, skjønner ikke hvorfor giganten alltid får negativ oppmerksomhet i Norge. Blant annet beskyldes Lockheed Martin for å utøve press og trusler mot Norge for å bli førstevalget når Stortinget velger nytt jagerfly i 2008.

    - Dette kjenner jeg meg ikke igjen i. Ingen har presset noen. JSF-programmet er noe vi har invitert til, men det blir alltid tatt opp negativt. Det er jo i virkeligheten en positiv invitasjon til våre allierte, sier Burbage til Dagbladet.no.

    - Feil fokus


    JSF-sjefen mener politikerne og norske medier har mistet fokus i jagerflysaken. Som partner i JSF har Norge til nå betalt 400 millioner kroner til utviklingen. På Stortinget har forsvarsledelsen fått hard kritikk for at norske selskaper til nå bare har fått verdifattige gjenkontrakter med den amerikanske våpengiganten.

    - Det som slår meg, er at debatten i Norge bare dreier seg om gjenkjøpsavtaler og gevinsten for norsk industri, mens ingen er opptatt av hva som faktisk er fremtidens beste fly for Norge. Det er et ikke-tema, og det slår meg som underlig, sier Tom Burbage.

    Han ber norske politikere tenke gjennom hva som er viktigst når de skal velge fremtidens krigsfly for Forsvaret.

    - Fokus bør jo være hvilket jagerfly som er best for Norge. Ikke industrikontrakter. Spørsmålet er om dere vil ha et gammelt fly om 10-15 år, eller om dere vil ha et nytt?

    - Glemmer perspektivene


    - Du tenker på Eurofighter, som alt er bygget og på vingene?

    - Eurofighter, Gripen ... Dette er fly som vil være ti år gamle når Norge bytter ut F16. JSF vil være neste generasjon og helt nytt når Norge etter planen skal bytte ut sine F16. Det dere må spørre dere selv om, er hva slags fly dere har i 2030. Da er andre alternativer allerede svært gamle, sier Burbage.


    Truet ikke


    - Du reagerer på at Dagbladet videreformidler dine trusler om bøter og sanksjoner mot Norge hvis vi går bort ifra kjøp av Joint Strike Fighter?

    - Jeg føler at jeg ble mistolket i intervjuet med Jane\'s. Forhandlingene om norsk kjøp av Joint Strike Fighter er en helhetsforhandling mellom myndighetene i Norge og USA. Lockheed Martins oppgave er å identifisere og promotere den industrielle verdipakken, og er ikke i posisjon til å true eller bøtelegge Norge på noen måte. Jeg har ikke truet Norge på noen som helst måte. Det kan bare ikke skje, sier han.

    - Hva mente du da?

    - For å forstå hva jeg mente, må man høre spørsmålet. Jeg ble spurt om hva som ville skje hvis Norge på et senere tidspunkt velger å droppe oss til fordel for Eurofighter eller Gripen. Det jeg svarte, var at Norge er en partner i JSF med «good standing», men det er klart at hvis Norge ikke kjøper fly, kan man ikke forvente å være med på industripakka vi tilbyr Norge i forbindelse med programmet. Det er ikke noe unikt for Norge, men gjelder alle partnerland i JSF. Skal man være med på industripakka, så må man være med i programmet.


    Lover milliarder


    - Denne industripakka har vært gjenstand for stor debatt i Norge. Til nå har få JSF-kontrakter havnet på norske selskapers hender. Er Lockheed Marin nå villig til å fortelle hvor mye de ønsker å tilby norsk industri?

    - Det er viktig å understreke at vi ikke snakker om en tradisjonell gjenkjøpsavtale, men en verdipakke. Dette har et stort potensial for norsk industri som ønsker en plass i prosjektet. De blir en del av hele programmet, og ikke bare byggingen av de 48 norske flyene. Det vil si at de er med på byggingen av flere tusen fly, sier Burbage.

    - Men hvor mye penger snakker vi om?

    - Våre beregninger viser et verdipotensial for norsk industri på 18-19 milliarder kroner, svarer JSF-sjefen.

    - Dere garanterer norsk industri kontrakter på 18-19 milliarder kroner hvis Norge kjøper JSF?

    - Potensialet er i denne størrelsesorden. Men det forutsetter at norsk industri er konkurransedyktig og klarer å holde kostnadene nede. Og dette er noe vi jobber veldig hardt med i samarbeid med norsk industri for å få til.

    - Med andre ord finnes det ingen garanti for at norsk industri får denne gevinsten?

    - Vi jobber veldig hardt - helhjertet, vil jeg si - for å få norsk industri med på laget. Men vi må hele veien se på kostnadene. Og da må norske selskaper være konkurransedyktige.

    «Halv pris»
    - Hvor mye vil 48 JSF-fly koste Norge?

    - Dette forhandler vi om nå, men det vi har forespeilet den norske regjeringen i det siste overslaget, er om lag 20 milliarder kroner.

    - Prisen på JSF har stadig økt underveis i utviklingen. Kan du garantere at 20 milliarder kroner fremdeles vil være tilbudet når Norge bestemmer seg i 2008?

    - JSF er et program basert på «best value» - altså at vi streber etter å holde prisene nede i alle ledd. Det er et veldig aktivt og aggressivt program, men tilbudet vil avhenge av prisstigningen og kostnadene knyttet til gjenkjøpsavtaler i industrien.

    Pristilbudet Burbage nå forespeiler er nesten halv pris i forhold til tilbudet Eurofighter ga Norge for en uke siden.

    Riktignok er Eurofighters nøyaktige pristilbud hemmelig, men med utgangspunkt i selskapets tilbud om gjenkjøpsavtaler, samt uttalelser gitt av Eurofighter-direktør David R. Hamilton, skal den europeiske jagerflyprodusenten ha tilbudt 48 fly for mellom 35 og 40 milliarder kroner.

    Derfor er det amerikanske tilbudet svært lavt, og møtes med skepsis både blant konkurrenter og forsvarsvitere.

    - Deres hovedkonkurrent, Eurofighter, fnyser av dette tallet og mener prisene dere tilbyr, er usannsynlig lave?

    - Ikke spør konkurrentene om slikt. Jeg ville heller ikke være den riktige å høre på hvis du spurte meg om Eurofighter, svarer Burbage.

    Hemmelig teknologi


    - Det sies at Norge vil bli tilbudt en teknologisk underlegen modell av JSF, og at toppmodellen kun vil utvikles for USA?

    - I JSF-programmet lager vi tre versjoner av flyet. En luftforsvarsmodell, en marinemodell og en for US Marines. Den som vil passe best for Norge, er luftforsvarsmodellen. Det vil bli noen forskjeller, som for eksempel at Norge har bedt om bremseskjerm for tryggere landing på glatte rullebaner.

    - Men vil de norske flyene være like avanserte som de amerikanske?

    - Det kan bli forandringer basert på spesialteknologi. Vi må forholde oss til det såkalte «US National Disclosure Program», som setter begrensninger på delingen av forsvarsteknologi. Det kan bety forskjeller på flyene, men ingen store. Og dette er spørsmål som vil bli avklart i forhandlingene vi er inne i nå, sier han.

    USA beholder kodene


    - Det sies at Norge ikke vil få full tilgang til teknologien og softwaren i flyene som kjøpes, og at vi vil bli helt avhengige av USA når det gjelder oppgraderinger og vedlikehold?

    - Vil man være helt uavhengig av USA, koster det mer. Spørsmålet er om det vil være hensiktsmessig og lønnsomt for et lite land som Norge å være helt uavhengig. Dette er ikke forskjellig fra hva dere alltid har gjort. F16-flyene deres oppgraderes av oss, og det er en avtale som har vært svært gunstig for Norge.

    - Men vil Norge få full tilgang på egne flys teknologi?

    - Dette er et spørsmål som gjelder alle landene i JSF-programmet, og dette blir diskutert i de forhandlingene vi er inne i nå.

    - Britene truer med å kansellere sin bestilling på JSF hvis de ikke får tilgang på denne teknologien?

    - Det stemmer at britene er i diskusjon med amerikanske myndigheter om dette. Men her er det snakk om i hvor stor grad man ønsker å være avhengige av USA. Skal man være helt uavhengig, vil det koste mer.


    - For friheten


    - Det er også debatt om Norge virkelig trenger jagerfly?

    - Det er et spørsmål mange av våre partnerland spør seg. Men for oss handler det om å kunne forsvare friheten og måten vi lever på. Vi håper Norge også mener dette, men vi vil respektere et norsk nei til kjøp av jagerfly. Det er ikke opp til Lockheed Martin å påvirke norsk politikk og valg av fly, sier han.

  • Les også: - Jeg har aldri truet Norge
VIL SELGE: Lockheed Martins JSF-topp Tom Burbage beklager seg over det han mener er norske politikeres ensidige fokus på industrikontrakter og gjenkjøp i jagerflysaken. Foto: Scanpix/JFS
VIL SELGE: Lockheed Martins JSF-topp Tom Burbage beklager seg over det han mener er norske politikeres ensidige fokus på industrikontrakter og gjenkjøp i jagerflysaken. Foto: Scanpix/JFS Vis mer
Lockheed Martin føler seg utskjelt i Norge