GARANTERER: Forretningsdirektør James D. Latham fra Lockheed Martin avslører overfor Dagbladet.no at de i mai går i gang med arbeidet for å kunne gi prisgaranti til Norge og de andre partnerlandene i JSF-prosjektet. 
Foto: Kyrre Lien / SCANPIX
GARANTERER: Forretningsdirektør James D. Latham fra Lockheed Martin avslører overfor Dagbladet.no at de i mai går i gang med arbeidet for å kunne gi prisgaranti til Norge og de andre partnerlandene i JSF-prosjektet. Foto: Kyrre Lien / SCANPIXVis mer

Lockheed Martin vil gi Norge prisgaranti på kampflyene

Våpengiganten avslører overfor Dagbladet.no at garanterte tall kan være klare i august.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Usikkerheten i Norge og blant flere andre partnerland i Joint Strike Fighter-prosjektet har ført til at flyprodusenten Lockheed Martin nå har bestemt seg for å gi en prisgaranti på flyene.

- Hvis amerikanske forsvarsmyndigheter godkjenner planene, kan den første prisgarantien være på plass allerede i august i år, avslører forretningsdirektør i Lockheed Martin, James D. Latham, overfor Dagbladet.no.

Fastsettes før Norge binder seg

Uroen i partnerland som Norge, Australia og Nederland har skapt mye usikkerhet rundt prosjektet. Finanskrisen har bare forsterket denne usikkerheten, men er ifølge Latham ikke bakgrunnen for at Lockheed Martin nå snur i forhold til tidligere utsagn, og går i gang med et prosjekt for å kunne gi en nøyaktig, fast og garantert pris på flyene som skal erstatte store deler av kampflyflåten i USA og Europa.

Og garantiprisen skal være på plass før Norge og de andre partnerne må binde seg endelig til en bestilling januar 2011.

Starter arbeidet i mai
Latham sier til Dagbladet.no at Lockheed Martin har bedt amerikanske forsvarsmyndigheter om å få en formell godkjennelse for å gå i gang med arbeidet for å fastslå en garantipris. Arbeidet skal starte i mai, og den første garantiprisen - hva flyet vil maksimalt komme til å koste - skal være klar allerede i august.

- Vi tar utgangspunkt i den første store masseproduksjonsfasen i prosjektet. Det vi kaller Lot 5, der 368 partnerfly og 552 fly til USA skal bygges over fem år. Tilsammen 920 fly, sier Latham.

- Først vil vi spørre partnerne om de uten å binde seg kan forsikre oss hvor mange fly de akter å kjøpe. Deretter tar vi totalen - omlag 920 fly - og ber alle deleleverandører og kontraktører om å komme med en garantert fastpris for denne bestillingen. Prisen vi får da, vil danne grunnlaget for maksimumsprisen vi kan garantere partnerlandene i august, sier han.

Ny lavpris i 2010
Fastprisen vil fastsettes på samme måte, ved at partnerlandene etter at de vet hva maksimumsprisen er, bekrefter at de fremdeles står inne for antallet de planlegger å bestille.

- Når det er gjort, tar vi en ny runde til leverandørene for å få de til å gi enn enda bedre pris. Da kan vi binde oss til en helt fast og nøyaktig pris før bestillingene underskrives i januar 2011, sier han.

Han sier denne nøyaktige fastprisen vil være klar i mai 2010 - i god tid før partnerlandene må skrive under sin endelige bestilling.

Denne fastprisgarantien er lik prisgarantiprosjektet som ble presset frem på 80-tallet for F16-programmet, som Norge var en del av. Mer om dette såkalte 998-programmet kan du lese i denne amerikanske internrevisjonsrapporten.

Har fått forsikringer fra luftforsvaret
Denne uken har Dagbladet.no kunne avsløre at uroen knyttet til et annen amerikansk kampfly, superjageren F22 Raptor, kan føre til kutt og omveltninger for Joint Strike Fighter-programmet.

Lockheed Martin er hovedentreprenør for begge kampflyprosjektene, og kan bli hardt rammet hvis F22-byggingen skrinlegges slik den amerikanske forsvarsministeren ønsker.

- Det er mye spekulasjoner ute og går, men sannheten er at ingen vet hva presidenten vil si. En ting jeg kan fastslå, er at vi har veldig sterk støtte i kongressen på at JSF-programmet fortsetter som det er i dag.

- Og det amerikanske luftforsvaret har forsikret oss at JSF-programmet ikke vil rammes på noen måte hvis man beslutter å bygge flere F22 Raptor. Hvis så skjer, vil luftforsvaret finne andre midler å finansiere denne byggingen med. Det vil ikke bli tatt fra JSF, sier Latham til Dagbladet.no.

- Ingen kutt i flybestillinger
Lockheed Martin fastholder at selskapet per i dag ikke har mottatt en eneste formell endring i flybestillingene fra noen av de ni partnerlandene som har ført til at totaltallet har blitt redusert i forhold til situasjonen slik den var før finanskrisen slo til for fullt.

USA ligger fortsatt inne med en bestilling på 2400 fly. Plusser man på det partnerlandene har indikert, vokser totaltallet til omlag 3600 fly.

Kan ikke utelukke budsjettbomber
- Kan dere garantere at ikke bestillingen fra USA reduseres betraktelig som følge av finanskrisen og endringer i amerikansk forsvarspolitikk?

- Vi vet ikke dette før vi ser hva som ligger i presidentens budsjett. Og her kan det være mange mulige scenarier. Men alle signalene vi får er at JSF ikke vil rammes - og at det som eventuelt skjer med F22 ikke vil påvirke vårt program.

Latham sier JSF-prosjektet skrider frem etter planen, og at fristene de har er overholdt. Programmet er allerede fullfinansiert frem til den såkalte Lot 4. Det vil si at det nå skal bygges 16 nye testfly for USA, før ytterliger 15 bygges, hvorav to skal til Storbritannia og ett til Nederland. Neste fase er da Lot 5 på 920 fly. Det er for disse flyene og utover prisgarantien slår inn.

- Når det gjelder finanskrisen, må man huske på at det brukt enorme summer på stimuleringsplaner for å redde økonomien. Hvis regjeriongen på den andre siden begynner å kutte våpenprogrammer som sysselsetter forsvarsindustrien, vil dette bare ødelegge for de samme stimuleringsplanene, sier Latham til Dagbladet.no.

Før påske vil en bekymret norsk forsvarskomité reise til Pentagon og Lockheed Martin for å få jagerflysvar. Statssekretær Espen Barth Eide i Forsvarsdepartementet sa tidligere denne uken at han håpet JSF ville komme styrket ut av uroen.