JUBLER:
Dana B. Pierce (t.v.) og James D. Latham fra Lockheed Martin kommenterte torsdag kveld den norske forsvarsministerens anbefaling om å erstatte dagens F-16 jagerfly med amerikanske F-35 Lightning II (JSF) produsert av Lockheed Martin. 
Foto: Kyrre Lien / SCANPIX
JUBLER: Dana B. Pierce (t.v.) og James D. Latham fra Lockheed Martin kommenterte torsdag kveld den norske forsvarsministerens anbefaling om å erstatte dagens F-16 jagerfly med amerikanske F-35 Lightning II (JSF) produsert av Lockheed Martin. Foto: Kyrre Lien / SCANPIXVis mer

Lockheed Martin visste ingenting

Overrasket og svært fornøyd med at de greide å utkonkurrere svenske Gripen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Amerikanske Lockheed Martin er litt overrasket og svært fornøyd med at de greide å utkonkurrere svenske Gripen.

- Vi ante ikke at den norske regjeringen hadde bestemt seg for oss og at det skulle skje så tidlig, sier Norges kontakt i Lockheed Martin, Dana B. Pierce, til NTB.

Kontrakten medfører at den amerikanske flyprodusenten vil tjene 163 milliarder kroner på det norske forsvaret de neste 40 årene.

Første land ut

Pierce er sjef for F-35-programmet til Lockheed Martin i Norge. Torsdag var han i Norge sammen med James Latham som er utviklingsdirektør for Europa.

Til tross for at de ansvarlige for Lockheed Martin befinner seg i Norge samtidig som regjeringen velger å offentliggjøre at de har dumpet det svenske Gripen til fordel for F-35, ante de ingenting.

- Det var satt en frist til 19. desember. Vi ventet ikke avgjørelse om dette så tidlig, sier Pierce.

Både han og direktørkollegaen er svært tilfredse med Norges valg og mener både myndighetene og forsvaret vil bli fornøyde med flyet som er under uttesting.

Etter åtte års utvikling er prosjektet i en fase hvor testing og produksjon er i gang. Norge, Danmark, Nederland og Belgia er de første landene i Europa som har startet den innenrikspolitiske prosessen med å velge nye jagerfly. Av dem er Norge det første landet som har bestemt seg for å kjøpe et stort parti fly.

Garanterer lav pris

- Nå håper vi Norges avgjørelse vil spille en rolle for de andre landene. Alt i alt håper vi at mange land vil kjøpe dette flyet over tid som F-16 i sin tid. Det alene vil sørge for at kostnadene til vedlikehold over tid vil være lavere, forklarer Latham.

F-35 Joint Strike Fighter er et såkalt multirollefly som for Norges del vil bli tilpasset luft-til-bakke krigføring. Det lages også for kortbane og vertikal take-off.

Lockheed Martin er allerede i gang med prøveproduksjon og regner med å selge mellom 3.000 og 6.000 slike fly fram til 2040. En forventet produksjonstopp vil komme omtrent om ti år. Da regner fabrikken med å produsere omtrent ett fly om dagen.

- Vinn-vinn

- Lockheed Martin vil bli ansvarlig for logistikk, trening og alt vedlikehold. Måten dette prosjektet er lagt opp på er at de landene som deltar får hva som er best mulig til en lav pris. Vi ser på dette som en vinn-vinn-situasjon, sier Dana Pierce til NTB.

At norske myndigheter endte med å mene at F-35 til slutt var det eneste reelle alternativet, tar direktørene hos den amerikanske flyprodusenten til seg.

Som signalverdi for de ansatte på den andre siden av Atlanteren er de også glade for å kunne ta med seg gode nyheter midt i finanskrisen. Og det samme gjelder fredagens åpning av Kongsberg Gruppens nye komposittfabrikk som skal levere deler til det amerikanske flyet.

- Norge og flere andre europeiske land startet et samarbeid med oss allerede med F-16 på 1970-tallet. Helt siden prosjektet med F-35 startet opp, har vi sagt at dette kan bli en fortsettelse av dette gode samarbeidet, også industrielt, sier Pierce.

(NTB)