Lofot-vei koster flesk

TROMSØ (Dagbladet): Fastlandsforbindelsen til Lofoten er blitt minst 100 millioner kroner dyrere enn beregnet - før spaden er satt i jorda.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

- Det er ikke utført en eneste grundig analyse av trafikkgrunnlaget. Forarbeidene er basert på følelser, ikke fakta, mener forsker og sosialøkonom Bjørn Kjensli ved Nordlandsforskning i Bodø.

Lønnsom?

Kjensli har fulgt saken på nært hold helt siden 1985.

- Veien kan bli samfunnsøkonomisk lønnsom. Men da må det gjøres grundig arbeid, man må spørre hvordan man kan få størst mulig nytte av en slik investering. Akkurat det mangler i LOFAST-saken. Det blir vel gjerne slik når det ikke er egne, men fellesskapets midler som skal brukes.

Bjørn Kjensli peker på at arbeidet med første del av forbindelsen allerede er godt i gang. Det ble vedtatt av Stortinget i 1993. Og til høsten skal politikerne ta stilling til hvordan forbindelsen skal fullføres.

- Vi må huske at anslagsvis 700 millioner kroner allerede er benyttet, i tråd med stortingsvedtaket fra 93. 350 av disse millionene er brukt på brua over Raftsundet. Derfor er det realistisk å snakke om totalkostnader på rundt 1,5 milliarder kroner, sier han.

Og sjøl om utkantfolket i Lofoten og Vesterålen jubler: alarmklokkene bør ringe når veikontoret i Nordland allerede har måttet oppjustere anleggskostnadene med hele 20 prosent.

- Blir dyrt

- Prisøkningen skyldes at det er blitt dyrere å bygge tunnel, generell prisstigning, samt at veivesenets administrasjon nå er innarbeidet i kostnadene.

Til høsten skal storting og regjering velge mellom flere ulike traséløsninger.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer