Løftebrudd over en lav sko

Statsminister Kjell Magne Bondevik løper fra en rekke av de løftene han og sentrumskameratene tidligere har kommet med. Satsingen på småbarnsforeldre og minstepensjonister har gått hardest ut over vei og jernbane i sentrumsregjeringens budsjettforslag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kjell Magne Bondevik har gjort det til en æressak å stå fast på tidligere løfter. Men i regjeringens budsjettforslag som ble lagt fram i går, står løftebruddene i kø.

Samferdsel

Forslag om å øke veibudsjettet med 90 millioner kroner er milevis fra løftet om 1300 millioner som Kristelig Folkeparti og Senterpartiet stilte seg bak da Norsk veg- og vegtrafikksplan ble vedtatt i våres.

- Et gigantisk mageplask og henimot Norges største løftebrudd i samferdselssektoren, sier leder i samferdselskomiteen Oddvar Nilsen fra Høyre.

Han får støtte fra Ap's samferdselspolitiske talsmann Karl Eirik Schjøtt-Pedersen.

- En hån mot dem som har trodd på det KrF og Sp sa i valgkampen, sier han.

Under behandling av Norsk jernbaneplan tidligere i år gikk sentrumspartiene inn for å gi 400 millioner kroner mer til krengetogtilpasninger på Bergensbanen, Sørlandsbanen og Dovrebanen. Nå lyder forslaget på 49 millioner ut over Ap's forslag om 57 millioner. Totalt øker sentrum jernbanebudsjettet med 95 millioner.

- Krengetogsatsingen som man sto sammen om i vår kommer ikke. Påplusningen på ubetydelige 49 millioner er ikke nærheten av det nivået de må ha, sier SVs Inge Myrvoll.

Bistand og miljø

Opptrappingsplanen om å øke bistanden med 342 kroner for å nå målet om én prosent av bruttonasjonalinntekt, er også utsatt. Bondevik vil ikke gå ut over Jagland-regjeringens økning på 800 millioner. Men frivillige hjelpeorganisasjoner får 25 millioner mer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den tidligere miljøopposisjonen i Stortinget har lagt fram et budsjett der det er vanskelig å få øye på den grønne profilen. Miljøbudsjettet er riktignok styrket med 77 millioner, men det aller meste går til å utvide aksjekapitalen i Norsk Avfallshandtering. Forslaget er blottet for tiltak om å bedre lufta og kollektivtilbudet i de store byene. Det ligger heller ingen satsing når det gjelder enøk-tiltak eller utvikling av fornybare energikilder.

Leder i Naturvernforbundet Heidi Sørensen er særlig skuffet over den manglende miljøsatsingen i byene.
- Hvis dette var tenkt å være regjeringens eksamen i miljøpolitikken, ville de ikke under noen omstendighet ha stått, sier hun.