Løfter på plass harry-brua

Nå skal de plassere bruseksjonen til den nye Svinesundsbrua.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Løftet tiltrekker seg mange skuelystne, og bilister må forberede seg på treg sommertrafikk i området.

- Seksjonen som skal løftes er laget i stål og er 126,5 meter lang, 28 meter bred og veier 1.460 tonn, sier informasjonsrådgiver Fredrik Norland i Statens vegvesen til NTB.

På Statens vegvesens informasjonssenter på den norske siden av Svinesundsbrua, sto de skuelystne tett ved utsiktspunktet for å få med deg det ti timer lange spektakulære løftet. Arbeidet startet klokken 10.30 mandag, drøye fem timer etter skjema. Bruseksjonen skulle egentlig løftes søndag, men måtte utsettes fordi det var for mye vind i området.

- I dag blåser det bare 5 meter i sekundet, så vindforholdene er optimale. Vi er likevel forsinket fordi noen gjenstander på brubanen måtte fjernes, opplyser Norland.

Fredag ble brubanen fraktet til Svinesund på en lekter fra Halden havn. Den 126 meter lange seksjonen vil bli løftet ved hjelp av hydraulikk. Arbeidet er en forutsetning for at den nye brua skal bli ferdig i tide til åpning 12. juli 2005.

På grunn av arbeid i forbindelse med brua ble sjøtrafikken ved Svinesund i Østfold stengt fredag. I nesten en uke vil Ringdalsfjorden, innseilingen til Halden, være stengt ved Svinesund. Verken yrkestrafikk eller fritidsbåter vil kunne passere byggeplassen i perioden, og området vil være fysisk avsperret.

Også bilistene blir berørt av løftet: Sommertrafikken på E6 sneglet seg fram på E6 mandag formiddag.

- Bilistene må påregne noe lenger reisetid enn normalt. Løftet tiltrekker seg mange nysgjerrige, og det er fare for kødannelse over den gamle Svinesundsbrua. Har folk dårlig tid, anbefaler vi dem å kjøre om Halden, sier Norland.

Svinesundsforbindelsen er et samarbeidsprosjekt mellom Statens vegvesen i Norge og Vägverket i Sverige, og omfatter 6 kilometer firefelts motorvei mellom Nordby i Sverige og Svingenskogen i Norge, og ny bru over Ringdalsfjorden. Prosjektet er kostnadsberegnet til 1,4 milliarder svenske kroner, og skal fullfinansieres med bompenger.

(NTB)

<B>TAR TI TIMER: Hvis du har lite å gjøre i dag, kan du følge bruløftet via havnevesenets webcam som du ser under. Ikke la deg forvirre av klokka deres som går en time for sakte. Trykk <I>oppdater/reload</I> på nettleseren din for å følge operasjonen fra sekund til sekund.