Enorm vekst i fjor

Løftet inntektene 30 prosent i fjor

Småelektronikk og mobiltilbehør er blitt god butikk for Kjell & Company. En salgsvekst på 34 millioner kroner i fjor, blir neppe mindre i år.

MER ENN BUTIKK: Lagrene til de foreløpig 16 butikkene i Norge, får en sentral rolle i kjedens satsing på netthandel. Målet er å levere varer hjem til kunder samme dag de bestiller. Foto: Adrian Nielsen
MER ENN BUTIKK: Lagrene til de foreløpig 16 butikkene i Norge, får en sentral rolle i kjedens satsing på netthandel. Målet er å levere varer hjem til kunder samme dag de bestiller. Foto: Adrian NielsenVis mer

(Finansavisen): - I fjor åpnet vi ikke en eneste ny butikk i Norge, men hadde en salgsvekst på 30 prosent, sier Eric Lundberg, adm. direktør i den svenske kjeden Kjell & Company.

I kroner og øre utgjør veksten 34 millioner mer i omsetning, som endte på 146,5 millioner i 2018.

Vil utvide nordover

Kjell & Company så dagens lys på slutten av 80-tallet, og siden 2015 har de også vært i Norge. Det var Olav Thon som fikk dem hit, etter å ha oppdaget kjeden under et besøk i et av sine egne kjøpesentre i Sverige.

I dag teller kjeden 16 butikker i Norge, men det skal bli flere. Foreløpig er de lokalisert i byer som Bergen, Stavanger, Sandnes, Kristiansand og i og rundt Oslo.

- Vi åpnet vår andre butikk i Kristiansand tidligere i år, og har planer om å åpne fire til fem butikker til i hele Norge i 2019. Vi ser på lokaler i byer som Trondheim og Tromsø, hvor vi ikke er i dag, sier Lundberg.

Store på småelektronikk

Kjell & Company har funnet en nisje mellom konkurrenter som Clas Ohlson, Europris, Komplett, Power, Elkjøp og mobilkioskene til Telenor og Telia.

Kjeden satser på forbrukerelektronikk og tilbehør til mobiltelefoner og nettbrett, samt kontorrekvisita, litt kjøkken- og husholdningsutstyr og produkter som gjør hjemmet litt smartere.

I stedet for å etablere store butikker, sikter Kjell & Company seg heller inn mot mindre lokaler i kjøpesentre og sentrumsbygg.

Nettleveranser på dagen

Ofte er lageret bak kasseapparatet større enn selve butikklokalet som er satt av til kundene, noe som gjør at utsalgsstedene får en viktig rolle i kjedens netthandelstrategi.

- Vi har over 10.000 ulike varer i våre butikker. Hver butikk blir dermed en liten lokal leveransehub. Kundene henter varer de har bestilt på nett i butikken eller så kan butikken sende varer ut til kundene, sier Lundberg.

Med god geografisk spredning av butikker rundt om i landet, ser han for seg at varer kan bli levert hjem eller på kontoret til kunder allerede samme dag de er bestilt på nettet.

Sikter mot 190 millioner

Investeringsfondet FSN Capital eier 75 prosent av Kjell & Company. Resten eies av grunnleggerne og deler av ledelsen i selskapet. Fjorårets salgstall for hele kjeden er ikke offentlig ennå, men i 2017 omsatte konsernet for over 1,4 milliarder svenske kroner.

- Hvor stor andel av salget skjer nå over nett?

- Vi ønsker ikke å si noe om det, men den største prosentvise veksten opplever vi nå i nettbutikken. Den er på over 140 prosent, sier Lundberg.

Selv om deler av norsk detaljhandel sliter, og veksten er på bare et par prosent årlig, så merker man ikke noe til det hos Kjell & Company.

- Vi regner med å vokse like mye i Norge i år som vi gjorde i fjor, sier Lundberg.

Om prognosen slår til, betyr det en omsetning rundt 190 millioner kroner i 2019.

Reparasjoner

For å møte endringene varehandelen opplever, skal Kjell & Company dreies mer i retning av å bli en service- og tjenesteleverandør, og ikke bare være detaljhandelsbedrift.

Flere av butikkene i Sverige har nå ansatte som kan utføre reparasjoner og servicearbeid på mobiler og nettbrett.

- Vi høster nå erfaringer, men kommer til å tilby slike tjenester i Norge også. Vi skal hjelpe kunder å bytte knuste skjermer, skifte batterier og reparere høyttalere, sier Lundberg.

Hans mål er også i fremtiden å tilby kunder hjelp med å installere og tilpasse ulike tekniske løsninger hjemme også hos privatpersoner eller i bedrifter.

Flere økonomisaker:

Kan gi verdiras for shippingbransjen
Hyttemeglere jubler, men har ingen grunn til det