«LUREKAMPANJE»: Blogger Sophie Elise Isachsen (20) fikk krasse reaksjoner i sosiale medier etter at hun postet et blogginnlegg med tittelen «Jeg så en mann med hjertestans». Nå reagerer Norsk Folkehjelps lokallag i Nord-Østerdal på stuntet til moderorganisasjonen. Foto: Skjermdump fra Facebook
«LUREKAMPANJE»: Blogger Sophie Elise Isachsen (20) fikk krasse reaksjoner i sosiale medier etter at hun postet et blogginnlegg med tittelen «Jeg så en mann med hjertestans». Nå reagerer Norsk Folkehjelps lokallag i Nord-Østerdal på stuntet til moderorganisasjonen. Foto: Skjermdump fra FacebookVis mer

Lokallag langer ut mot Sophie Elises hjertestans-stunt: - Nå bør noen PR-rådgivere gå i seg selv

Norsk Folkehjelp i Nord-Østerdal tar avstand fra moderorganisasjonens «lurekampanje» om førstehjelp.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Lørdag ettermiddag skapte blogger Sophie Elise Isachsen (20) furore på sosiale medier da hun postet et blogginnlegg med tittelen «Jeg så en mann med hjertestans». Der tok hun selfie foran en mann som angivelig hadde fått hjertestans foran henne på gata og skrev at førstehjelp var «oppskrytt».

Kampanjen vakte stor oppsikt på sosiale medier lørdag, noe som gjorde at bloggeren fort måtte avsløre at posten var en del av en lurekampanje i regi av Norsk Folkehjelp for å sette førstehjelp på dagsordenen.

Nå får Norsk Folkehjelp kritikk fra sitt eget lokallag i Nord-Østerdal. De tror mange har blitt støtt av kampanjen.  

- Jeg snakket med en nær venn som har hatt hjertestans, og han synes dette ble for drøyt. Her mener jeg rett og slett at Norsk Folkehjelp tråkket litt for hardt på gassen i det første innlegget som ble postet, sier leder Per Roger Bekken i Norsk Folkehjelp i Nord-Østerdal.

Hjerterått I et facebookinnlegg med tittelen «Hjertestans eller hjerterått» tar lokallaget sterk avstand fra kampanjen, som de mener ble «for hard kost». 

De reagerer på at Norsk Folkehjelp har betalt den populære bloggeren 30.000 kroner for kampanjen. 

- Problemet nå er at en del av de som kanskje støtter lokallaget vårt økonomisk, begynner å stille spørsmål om kampanjen. De lurer på om det er sånn at pengene de gir til oss lokalt går til Norsk Folkehjelp sentralt, som igjen bruker pengene på å betale en blogger. Derfor følte vi et behov for å ta avstand fra dette, slik at vi ikke blir straffet, sier Bekken.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sendte pressemelding Også moderorganisasjonen har fått tilbakemeldinger om kampanjen, noe som gjorde at Norsk Folkehjelp søndag sendte ut en pressemelding for å «rydde opp i misforståelser» og presisere at pengebruken ikke går utover hjelpearbeid.

KRITISK: Norsk Folkehjelp i Nord-Østerdal er kritisk til bloggkampanjen i regi av Norsk Folkehjelp. Foto: Privat.
KRITISK: Norsk Folkehjelp i Nord-Østerdal er kritisk til bloggkampanjen i regi av Norsk Folkehjelp. Foto: Privat. Vis mer

Som Dagbladet skrev lørdag, ble den 20 år gamle toppbloggeren utsatt for mye hets i forbindelse med kampanjen. Bekken synes det kontroversielle stuntet har virket mot sin hensikt. Mens målet var å sette førstehjelp på dagsordenen, mener han  oppmerksomheten har havnet i skyggen av kampanjen. 

LES OGSÅ: Fikk beskjed om at «lurekampanje» ikke trengte merking

- Tanken bak kampanjen druknet i forsøket. Det er konklusjonen vår. Bloggeren sitter igjen med 30.000 kroner og økt publisitet, mens Norsk Folkehjelp sitter igjen med en ryddejobb.

Bommet kraftig - Her gjorde man et forsøk på noe som virket som en god ide,  og så bommet man kraftig. Det er viktig at noen PR-folk nå stiller seg spørsmål om man har lyktes med kampanjen, når hets og debatt om kampanjen er blitt resultatet på sosiale medier, sier han.

Bekken presiserer at han ikke er kritisk til Sophie Elise (20), selv om han kanskje synes bloggeren kunne ha vært sporty nok til å stille opp gratis for en god sak. Uansett burde pengebruken til Norsk Folkehjelp vært mer gjennomtenkt, mener han.
 
- I utgangspunktet var nok dette godt ment, men det er noen PR-rådgivere som burde gå i seg selv nå. En så stor organisasjon som Norsk folkehjelp burde nok utvist mer klokskap enn dette, sier Bekken.

Uenig Jon Halvorsen i Norsk Folkehjelp er uenig i kritikken fra lokallaget. Han synes tvert i mot at kampanjen har blitt godt tatt imot blant det norske folk,
og at det er synd at lokallaget reagerer på kampanjen.

- Sannsynligvis har over en million sett kampanjen, og vi har fått en håndfull negative tilbakemeldinger, så jeg vil si at det er veldig positivt, sier han.

- Nord-Østerdal Norsk Folkehjelp tror kampanjen kan virke støtende?

- Det er jeg litt uenig i. Jeg tror folk som har opplevd det nært på, er enig i at dette er et veldig viktig tema å belyse, sier Halvorsen.