Lokaltog tåler ikke vinteren

DRAMMEN:På Sundland mekaniske Verksted i Drammen, står togene tusenvis av passasjerer ventet på i går- slått ut av is og snø.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Stammen i NSBs lokaltogpark, til sammen over 100 togsett, måtte på verksted for å tines.

For forfrosne passasjerer kan det høres merkelig ut at en togtype som har gått i Norge under vinterforhold siden før 1970, plutselig lammes av vinteren. Men forholdene har vært spesielle.

Først kom det store snømengder. Snøen var finkornet, har pakket seg i skinnegangen og på togsettene. Så kom sprengkulda, og den hardpakkede snøen blir til steinharde isklumper overalt på togenes understell. Og beinhard is på mekaniske deler gir teknisk trøbbel.

Kortslutning

En gjenganger var kortslutning i lokaltogenes kompressorer, noe som fører til at verken dører eller bremser har trykklufta de trenger for å fungere.

Problemet begynte allerede rundt julaften, men har ikke blitt virkelig synlig før i går, den første arbeidsdagen i det nye året. Men hele romjula har 90 mann jobbet døgnet rundt med å fjerne isen, og reparere skadene isen har forårsaket. Ekstramannskaper er kalt inn.

På Sundland mekaniske verksted ble vognsett nummer 85 smeltet og fikset i går ettermiddag. Vedlikeholdssjef Svein Erik Martinsen venter seg at over 100 togsett av type 69 må inn til smelting. Under togene på verkstedet blåser kraftige vifter varmluft under togene, og de ansatte gyver løs på isen med spett og skraper.

- Det er for jævlig, sier Martinsen, og studerer et nyankommet lokaltogsett. Understellet ser ut som det kommer direkte fra Nordpolen. Han forsøker å vise fram kompressoren, men den er skjult i isen.

- Her er det ingen som jobber med noe annet enn å klargjøre disse togsettene. Dette er ikke noe ukjent fenomen om vinteren, men jeg har ikke opplevd det så ekstremt. Mye av årsaken er at skinnegangen ikke har vært skikkelig brøytet i jula, og at snøen har hopet seg opp under togene. Vi har hatt noen togsett inn til avising og smelting flere ganger allerede, sier Martinsen.

- Trist

- Det er trist for passasjerene, og det er trist for NSB. Vi taper tross alt 20000 kroner for hvert døgn et av disse togene står på verksted, sier han.

Problemene rammet i overkant av 20 avganger mellom Asker og Oslo, Lillestrøm og Oslo, og på Kongsvingerbanen. Mellom 5000 og 10000 passasjerer ble rammet i morgenrushet. Det gikk bedre utover gårsdagen, og bare tre avganger mellom Skøyen og Lillestrøm ble innstilt, og passasjerene ble fraktet i busser av NSB. Og temperaturen steg.

- Ingen tvil om at det er godt at det blir mildvær, sier Martinsen.

<B>NEDISET:</B>Det er lett å se at den plutselige vinteren har skapt trøbbel for NSBs lokaltogsett. Hardpakket snø og is har festet grepet over alt understell og på boggiene. Det tar seks til åtte timer å smelte, hakke og skrapte toget isfritt igjen, forteller vedlikeholdssjef Svein Erik Martinsen i NSB kortdistanse.